pijnscheut van gevoelige tandhals

Author:
harrie2048
Posted:
vr, 01/03/2014 - 11:01
Hallo,
Heb sinds een paar weken af en toe een korte, zeer hevige pijnscheut (enkele seconden) aan een van mijn kiezen. zoiets heb ik nog nooit eerder gevoeld. Wist niet dat kiespijn zo erg kan zijn. Gelukkig is het heel kort. Er zitten daar 1 grote witte vulling en een grote oude amalgaam.

Tandarts is van mening dat het gevoelige tandhalzen zijn. Foto ervan geeft geen ontsteking aan. Koude test normaal , tikken e.d. geen pijn.

Is het logisch dat een gevoelige tandhals zo'n vreselijke scherpe pijn veroorzaken? Omdat de foto helaas geen vulling laat zien; kan het geen lekkende vulling zijn?
Attach
harrie2048

bedankt voor de snelle reactie, stel ik zeer op prijs

De pijnscheuten zijn dus af en toe, soms dagen lang niet gelukkig. Maar zomaar ineens. Dus ook als ik niets eet of zo. Een keer na het eten van (gepoedersuikerde :P ) oliebollen o.i.d. Maar toen had ik ze dus al op.

Als ik uw reactie goed begrijp is een goede diagnose moeilijk te stellen met deze foto. Een breuk zou best kunnen. De witte vulling is al eens afgebroken en gerepareerd maar dat is op deze foto dus niet te zien.

Een breuk zegt u; bedoelt u een breuk in het glazuur of de vulling? Is er haast bij in zo'n geval?

Ik heb als reactie een afspraak met een andere tandarts gemaakt over 10 dagen, want ik vertrouw het toch niet.
vr, 01/03/2014 - 16:49 Permalink
harrie2048

Laat dat de assistente aan de telefoon maar even bepalen ;)

Dat lijkt me juist niet de bedoeling. Moet ik een assistente lastigvallen met een vermoeden dat ik heb? Het is toch veel handiger en sneller als een deskundige hier mij even op de goede weg helpt.
Als een breuk ernstig is zeg het dan gewoon even en laat dat niet aan een assistent over.

Je antwoord is precies het probleem wat ik (en volgens mij vele anderen) ervaren met de tandartshulp. Je wordt toch niet serieus genomen als je wilt meedenken. Ik heb pijn, maak me zorgen, stap over een drempel en ga nu eens wat sneller naar een tandarts dan anders. Vervolgens wordt er een scheve foto gemaakt die onduidelijk is. Nou dat geeft vertrouwen hoor.

En als ik dan hier terechtkom krijg ik nu hetzelfde gevoel als de schooljongen die een domme vraag stelt.
za, 01/04/2014 - 13:26 Permalink
vV

foto alleen is niet heilig, een lekkende vulling zie je daar niet altijd op. Foto si niet zoals hij hoort, aan de andere kant staat wel het belangrijkste deel van de kies die u zelf aanwijst als boosdoener erop. Dus slechte foto, niet geheel, ik zou er een bij willen (verder naar voren) , niet deze overnieuw.
Als het een cracked tooth is zoals dat heet komen we er hier niet verder mee, is zelfs in de stoel heel lastig te vinden vaak, en niet eens altijd.
Ik vind uw wel reactie een beetje misplaatst. Dit forum kan niet 100% sluitende antwoorden geven. Zou ik ook graag anders zien maar dit medium heeft beperkingen. Helaas zie ik meer en meer dat mensen dit beschouwen als een (goedkoop) alternatief op een consult in de stoel bij de tandarts, maar dat is niet zo. Is het niet voor bedoeld en kan ook niet.
za, 01/04/2014 - 14:24 Permalink
Lieneke

Precies, ik kan niet vanaf hier bepalen of er haast bij is. Dat bepaal je deels zelf, deels de assistente. De assistente kan prima bepalen of er haast bij is of niet. Vertrouw daar nou maar op. Zij kan meer vragen stellen en kan u ook nog horen en heeft meer gegevens van u dan ik heb. Dus wij zijn hier heel beperkt. Bovendien heeft de praktijk ook met een planning te maken. Bij de een kan je maandag terecht en bij de ander over twee weken. Je hebt pijnklachten en pijnklachten...Je kan uiteraard wel vertellen wat wij van die foto vinden; dat er wellicht bij de premolaar een zwarting bij de wortelpunt te vinden is, maar dat deze er niet opstaat. Of dat er wellicht sprake is van een crack. En de assistente weet nu toch ook niet dat u last hebt? Dat moet ze van u horen. Als ze niks hoort, dan denkt ze dat het dus een blootliggende wortel is. Is daar trouwens wel naar gehandeld? Heeft een fluoridelaklaagje gekregen? Als er geen interactie is, dan gaat het natuurlijk niet over. Ook hoort daar een instructie bij hoe u kan voorkomen dat het erger wordt.
zo, 01/05/2014 - 10:31 Permalink