Na de zoveelste apex resectie nu direct weer een fistel. Is er een kans dat de blijkbare ontsteking een tijd rustig zal blijven of zelfs weg kan gaan met een antibiotica kuur? Of moet er weer een apex resectie worden uitgevoerd (of iets anders overwogen worden)?
Bij voorbaat al dank voor uw reactie.
Bij voorbaat al dank voor uw reactie.
Re: fistel direct na apex resectie (1 maand)
Voor zover ik weet is antibiotica geen definitieve oplossing maar kan wel tijdelijk klachten verminderen
Overigens was het 25 jaar geleden gebruikelijk om veel sneller naar de kaakchirurg door te verwijzen. Maar de endotechniek is sindsdien sterk verbeterd, ook bij gewone tandartsen trouwens.
Vraag is alleen of je na de revisie nog een reeële kans houdt op een microchirurgische her resectie mocht de revisie niet slagen.....de gemiddelde kaakchirurg in den lande houdt de schuine resectie nog volop in ere. Als er dan al eerder een klassieke resectie is uitgevoerd blijft er over het algemeen te weinig over om te kunnen corrigeren.
Als bij een herresectie na een maand weer een fistel komt, kun je de resectie wel als mislukt beschouwen. Ik denk in dit geval dat de tand in kwestie verloren is. Niet zozeer omdat de resectie niet goed zou zijn gedaan, maar meer dat er al teveel buccaal bot weg is of de resectie buccaal al te veel naar coronaal ligt.
Wat er denk ik ook bij moet worden betrokken is de vraag in hoeverre een eventuele nieuwe (traditionele) resectie het plaatsen van een implantaat lastiger maakt mocht de tand uiteindelijk toch als verloren moeten worden beschouwd. Ik neem aan dat het hier om een voortand gaat. Dan toch liever naar de endodontoloog.
Zie ook: http://www.endopraktijkree.nl/img/content/inf_0908microchirurgie.pdf
Ik ga maandag naar de kaakchirurg voor consult en zal de endodontoloog ter sprake brengen.
Ik heb nog een vraag. Mocht het zo zijn dat de tand werkelijk als "verloren" beschouwd kan worden (ik neem aan dat daarmee bedoeld wordt dat hij eruit moet omdat ontstekingen blijven terugkomen danwel er onvoldoende wortel over is om hem stabiel in de kaak te houden), valt in dit geval (gezien de voorgeschiedenis) een implantaat dan nog wel onder de opties? Of zou het beter zijn te kiezen voor een brug (oid, in ieder geval een oplossing zonder iets in de kaak vast te maken).
Bedankt.
Implantaat kan maar daarvoor zal wel botopbouw noodzakelijk zijn. Dat is dus echt iets om met de eigen tandarts te bespreken, die kan ook kostenopgaves doen , en eventueel verwijzen naar een implantoloog voor diens visie en kostenopgave.
Nadeel van implantaat is mogelijke ontstekingen (eigenlijk net zoals nu met de dode tand), mogelijk te weinig botaangroei (ook zoals nu met de dode tand).
Nadeel van brug is klussen aan gezonde tanden.
--> losse prothese geeft deze "gezondheids" nadelen niet. Wel mogelijk slinken van het kaakbot maar geen chronische ontstekingen meer.
Zou dit een redelijke argumentatie kunnen zijn?
Als antwoord op Re: fistel direct na apex resectie (1 maand) door Roan77