Knarsen bij SSRI gebruik

Author:
NLD100
Posted:
za, 05/03/2014 - 21:57
Ik gebruik sinds een paar weken de SSRI Citalopram en heb nu last van heel ernstig tandenknarsen s'nachts. Dit is een bekende bijwerking maar ik vroeg mij af of er andere mensen zijn die hier last van hebben gehad tijdens de opbouwfase van een SSRI en hoe lang deze klachten bleven bestaan? Gaat dit na een tijdje vanzelf weg zoals de meeste bijwerkingen van SSRI's of moet ik er rekening mee houden dat dit zo blijft tijdens het gebruik van dit medicijn?

Het geeft echt enorm hoofdpijn s'ochtends en pijn in mijn kaken. Iemand ervaring met doe het zelf bitjes zoals van tandenknarsbitje nl?

Alvast bedankt hopelijk heeft iemand hier ervaring mee!
vV

wellicht een goed idee om even de zoekfunctie te gebruiken, als eerste een orofaciaal fysio op te zoeken als de klachten zo erg zijn, en zeker geen doe het zelf bitjes , als er iets gemaakt wordt dan een echte splint door de tandarts
zo, 05/04/2014 - 10:00 Permalink
NLD100

:-? Ehh.. Misschien de vraag eerst lezen en dan zelf de zoekfunctie gebruiken om er dan achter te komen dat deze zeer specifieke vraag over SSRI gebruik en knarsen nog niet eerder gesteld is op dit forum? Ik heb ook gezocht op knarsen etc. en alle tips daarover gelezen, maar als er hier iemand is die weet of dit tijdelijke bijwerkingen zijn in de opbouwfase van een SSRI dan wil ik dat graag weten. Als het tijdelijk is heb ik nl de fysio en splint etc niet nodig en als het langer duurt wellicht wel.

Dus als iemand wel ervaring heeft hiermee dan hoor ik het graag.
zo, 05/04/2014 - 10:25 Permalink
vV

Ook kortdurend knarsen kan er zeker gezien het klachtenbeeld zo heftig aan toe gaan dat ik aanpakken daarvan gezien risico's voor het gebit veeeeeel belangrijker vind dan te weten of het (alleen) aan de medicatie ligt.
Ik heb heftige knarsers gehad die gewoon gave premolaren dwars doormidden hebben geknarsd (dus breuk van kauwvlak tot wortelpunt).
http://www.acta.nl/nl/patienten/veel-gestelde-vragen/orale-kinesiogie-k…
Ik denk dat men op ACTA wel kan vertellen hoe het zit met al dan niet tijdelijk zijn, mij is niet bekend hoe het zit. Ik heb alleen het gevoel dat het niet tijdelijk is, daarnaast is dit soort bijwerkingen altijd erg individueel, wisselt enorm per persoon. Dus zelfs wanneer het in 95% van de gevallen wegtrekt (hopelijk voordat er permanente gebitschade is) kan het best zijn dat jij bij die 5% hoort waar dat niet het geval is...
Ik hoop te bereiken dat je je realiseert hoe ernstig de schade kan zijn als je een afwachtende houding aan gaat nemen.
Ehh.. Misschien de vraag eerst lezen en dan zelf de zoekfunctie gebruiken om er dan achter te komen dat deze zeer specifieke vraag over SSRI gebruik en knarsen nog niet eerder gesteld is op dit forum?
en dit soort reacties heb ik op een zondagochtend niet nodig... :smt018
zo, 05/04/2014 - 10:37 Permalink
NLD100

Bedankt voor jouw duidelijke uitleg. Daar heb ik wat aan! :smt023 excuus voor mijn eerdere reactie maar simpelweg verwijzen naar de zoekfunctie is wel een beetje flauw toch? Ik denk dat mensen met een specifiek probleem met een heel specifieke oorzaak heus wel eerst goed zoeken naar informatie en pas een vraag stellen op een forum als dit als er geen informatie over te vinden is. Ik wel in ieder geval. Maar goed, nogmaals dank!
zo, 05/04/2014 - 12:02 Permalink