Mondhygienist en kiezen trekken.

Author:
Vliegtuigje
Posted:
ma, 05/12/2014 - 14:19
Hallo,

Ik ben nieuw hier en alvast dankbaar voor het lezen en hopelijk beantwoorden van mijn (hopelijk) relatief simpele vraag.
Mijn vraag is: mag een mondhygienist een verstandskies trekken?

Bedankt en groet,

Vliegtuigje
Vliegtuigje

Mijn tandarts is niet sterk (genoeg) meer om de kies er zelf uit te trekken en haar mondhygieniste wel. Vandaar dat hij aanbood om de kies te trekken. Ik heb hier toch wel een ongemakkelijk gevoel bij omdat ik mij afvraag wat dan het verschil is tussen een tandarts en een mondhygieniste als de laatste ook mag trekken. Tevens heb ik deze vraag bij mijn zorgverzekering neergelegd aangezien ik ook twijfels heb omtrent de vergoeding hiervan als de mondhygienist dit uitvoert.

Nogmaals bedankt!
ma, 05/12/2014 - 16:36 Permalink
vV

de verzekering kan aan de code niet zien dat de MH getrokken heeft. Maar als de tandarts de kracht ervoor mist, moet zij misschien gewoon stoppen met het werk, ipv andere mensen te verleiden tot ongeoorloofde handelingen, of het doorsturen naar een collega tandarts. Maar door de MH laten doen? naast ongeoorloofd en dus rijp voor de IGZ met de risico's op complicaties een heilloze weg, er zijn andere wel legale oplossingen.
ma, 05/12/2014 - 16:48 Permalink
vV

Nee mag ook niet . Dat het een voorbehouden handeling is betekent dat ie niet gedelegeerd mag worden, onder geen enkele omstandigheid. Er mag alleen doorverwezen worden naar bv een andere tandarts, wat in dit geval de meest logische oplossing is, bv naar een collega uit de studiegroep of waarneemkring. Is redelijk makkelijk te regelen.
Door het door een mh te laten doen begeeft zij zich en ook de mh die eraan meewerkt op zeer glad eis, namelijk eigenlijk een strafbaar feit.
ma, 05/12/2014 - 19:57 Permalink
Grappa

Een kleine nuance, de voorbehouden handeling mag wel gedelegeerd worden. Maar er gelden dan een heleboel eisen waaronder het feit dat de persoon aan wie gedelegeerd wordt aantoonbaar bekwaam is.
Daar wringt de schoen naar mijn mening. Een mondhygiënist zal nooit aantoonbaar bekwaam zijn.
Dus de tandarts in deze post begeeft zich op glad ijs. Ik zou er niet graag in de stoel liggen voor een extractie.
ma, 05/12/2014 - 22:05 Permalink
Lieneke

Even een nuance....er zijn mondhygiënisten die de opleiding tot Kindertandverzorgster hebben gevolgd en daarin wordt wel geleerd om te extraheren. Maar ik neem aan dat zij enkel leren om melktanden te trekken en geen verstandskiezen.
De mondhygiënist zou deze opdracht moeten weigeren daar hij hier niet bekwaam in is.
di, 05/13/2014 - 19:10 Permalink
KarindeVisser

Zelf heb ik mij vorig jaar aangemeld bij een tandartspraktijk in mijn buurt. Het bleek echter om mondhygienistes te gaan. Er werd mij uitgelegd, dat zij mogen behandelen, omdat een tandarts in de praktijk aanwezig zou zijn. Ik ben 8 keer geweest, maar er was nooit daadwerkelijk een tandarts aanwezig. Bij mij moesten vullingen vernieuwd worden, omdat ze uitgesleten waren. Dat is twee keer gebeurd. Een maal zonder problemen, maar een keer na 2 verdovingen (omdat de eerste niet werkte) heb ik daarna gedurende 3 maanden mijn mond niet meer open kunnen krijgen. Dat lukte wel na verschillende heel pijnlijke pogingen, maar als ik mijn mond gesloten hield, bv. door slapen, moest ik weer iedere keer proberen mijn mond open te wrikken. Ook hebben ze talloze malen mijn gebit gereinigd, omdat ik (vanwege weinig speeksel) veel tandsteen produceer, maar iedere keer was er wel een stuk van een kies of tand afgebroken na de behandeling. De behandeling was ook zeer pijnlijk, met slijptolletjes en boortjes. De tandarts deed dat bij mij vroeger altijd met een haakje en dan voelde je er niks van. Ook heeft deze mondhygieniste bij een vrouw (patient die naast mij zat en waar ik mee in gesprek raakte) haar verstandskies getrokken. Terwijl mijn vriend wordt doorgestuurd door zijn tandarts naar een kaakchirurg toen zijn verstandskies werd getrokken. Ze zijn wel superaardig, maar toch durf ik er niet meer naar toe te gaan. Wat vinden jullie?
wo, 07/09/2014 - 11:17 Permalink
vV

aangezien de indicaties voor diverse behandelingen echt gedaan moet worden door een tandarts lijkt deze mevrouw mij rijp voor een klacht bij de inspectie...
Het is voor u niet alleen een kwestie van er niet meer naar toe gaan, maar van toch die stap extra. Laat de IGZ er maar op bezoek gaan denk ik dan, is het goed is er voor betreffende mevrouw niets aan de hand, si het fout is het ter bescherming van de betrokken patiënten (waarvan een deel waarschijnlijk niet beseft dat naar alle waarschijnlijkheid bevoegdheden worden overschreden).
wo, 07/09/2014 - 11:58 Permalink