loszittende tanden en kiezen

Author:
Zeurpiet96
Posted:
ma, 10/20/2014 - 12:47
Hallo
Ben vorige week voor een intake bij een tandkliniek geweest.Daar zijn eerst digitale foto's van mijn gebit gemaakt en op aangeven van de tandarts daarna ook een kaak overzichtsfoto.Vanuit deze foto's heeft de tandarts mijn gebit beoordeeld.Zijn oordeel een deel van mijn gebit is niet meer te redden en moet vervangen worden door prothese.Ik heb inderdaad tandvlees problemen.Mijn vraag kan een tandarts door alleen naar foto's te kijken vaststellen dat mijn tanden en kiezen loszitten?Ik heb namelijk zelf niet het idee dat ze erg loszitten.Tweede vraag indien mijn kaakbot aangetast,is trekken van tanden en kiezen en vervangen door kunstgebit de enige optie of zijn er nog andere mogelijkheden.Ik las ook iets over het het herstellen van het kaakbot.Wanneer is dit nog mogelijk?
Zeurpiet96

Die foto heb ik niet.Was een gratis intake.Die foto zullenze niet vrivrijgeven. Dat er sprake kan zijn van paradonditus weet ik. Ik vroeg me af of je zonder in de mond te kijken al kan zeggen of tanden los staan?Puur alleen op basis van een foto?
ma, 10/20/2014 - 13:08 Permalink
Zeurpiet96

Oke dat begrijp ik.Vond de opmerking ze staan los nogal stellig.Zou ik het zelf dan niet moeten opmerken dat ze erg los zouden staan. Indien er sprake is van verlies kaakbot is een kunstgebit dan de enige optie.Of is er een mogelijkheid het bot te herstellen door bot van elders uit mijn lichaam te halen?
ma, 10/20/2014 - 14:18 Permalink
vV

dat laatste kan niet. Afhankelijk van de ernst van het probleem en wat er aan precieze oorzaak vastgesteld kan worden kan er wellicht succes behaald met een parodontologische behandeling.
Die foto is overigens gewoon opvraagbaar. Dat men beslist dit gratis te doen betekent niet dat de wetgeving over dossierinzage en kopie verstrekking ervan niet meer van toepassing is, die geldt nog steeds.
ma, 10/20/2014 - 15:31 Permalink
Zeurpiet96

Oké bedankt voor de reactie.Heb ik nog een vraag over de ernst van een parodontium status
Zegt het al dan niet bloeden van tandvlees iets?Mijn tandvlees bloed niet bij poetsen van tanden of masseren tandvlees met tandenborstel.Mijn tandvlees bloed ook niet tijdens het eten.
ma, 10/20/2014 - 16:02 Permalink
vV

rook je? oppervlakkige conditie tandvlees zegt soms wat over algemene conditie maar niet altijd. Zeker bij ernstige parodontits zie ik vaker dat het oppervlakkig rustig lijkt, de echte problemen met pockets tot 10mm zitten dan dus dieper, en onbereikbaar voor normale mondhygiëne, en dus dan ook niet per se een reactie als bloeden. Wel met sonderen van de pockets dan, maar dat zou ik niet thuis doen.
Het kan ook best zijn dat ook het tandvlees inmiddels erg teruggetrokken is waardoor er geen echte of heel diepe pockets meer zitten. maar daar heb ik geen info over (beeld in de mond)
Het is erg lastig hier gewoon een reactie/visie op te geven wanneer er zo veel essentiële info mist. gaat niet alleen om een paar foto's, ook zaken als roken bv, voeding, medicatie, algemene gezondheid, speelt allemaal een rol.
ma, 10/20/2014 - 16:34 Permalink
Lieneke

Parodontitis begint van tussen de tanden. Daar komt de borstel niet. Dus het kan zijn dat als je met een rager of tandenstoker aan de gang gaat, je wel bloeding kan opmerken. Overigens heb ik de meest rampzalige gebitten gezien zonder dat die patiënt in kwestie ook maar iets gemerkt had.
ma, 10/20/2014 - 18:23 Permalink