Erosie kiezen behandelen

Author:
Charlotte23
Posted:
zo, 01/04/2015 - 17:01
Ik heb jaren lang extreem frisdrank gedronken (mee gestopt) en nu tanderosie.
Mijn kiezen (vooral de achterste) zijn helemaal uitgehold.
Er blijft veel eten in zitten en ik moet de broodresten er echt met mijn vingers uithalen.
De tandarts heeft mijn gebit gezien, maar niet echt voorgesteld om het te behandelen.
Is het mogelijk om deze hollingen op te vullen met composiet?

Hoewel ik mijn eetgewoontes heb veranderd ben ik nog steeds erg angstig voor verdere erosie.
Kan composiet het process remmen?

Nog een vraagje: is de hele dag door kauwgum eten misschien ook de oorzaak van mijn versleten kiezen?
Lieneke

Bescherming krijg je enkel door preventie in te zetten. Zoals je zelf al hebt gedaan door de drankjes te staken. Ben je verder al begeleid in je voeding en mondhygiëne? Hoe duur het is, kan ik je niet vertellen. Laat eens een behandelplan opmaken met begroting.
wo, 01/07/2015 - 11:26 Permalink
vV

binnen bepaalde voorwaarde, mn mbt de relatie slijtage/erosie , oorzaak en ernst ervan, kan het wellicht onder de regeling bijzondere tandheelkunde vallen. Dat is iets voor de tandarts, doet ie daar niet aan kan ie doorsturen naar een CBT ervoor, of een tandarts die er wel weg mee weet.
wo, 01/07/2015 - 13:01 Permalink
Charlotte23

Ja. Ik drink geen enkele druppel koolzuur of fruitsap meer. Nooit meer. Ook heb ik mijn poets gewoontes aangepast (2 keer poetsen per dag, ipv na elk hapje dat ik in mijn mond heb gehad)
Ook had ik de nare gewoonte om de hele dag door (tussen het koolzuur drinken door), taaie kauwgum te kauwen tijdens het studeren (dus ruim 6 uur kauwen per dag)
Daar ben ik natuurlijk mee gestopt.
(Ja, ik ben nogal dwangmatig inderdaad)

Ik heb erg last met eten(deels mentaal) en er blijft altijd eten tussen zitten.
De slijtage is vooral uitholling van de kies, dus ik ben bang dat als ik te lang wacht, de dunne zijkantjes ook verdwijnen en dat er dan geen houvast meer is voor composiet.
za, 01/10/2015 - 20:01 Permalink