DPSI score

Author:
Beugeldraagster
Posted:
do, 12/10/2015 - 20:08
Vandaag zag ik in mijn dossier dat ik heb opgevraagd wegens overstappen naar een andere tandarts, staan DPSI 3-

Ik heb dit opgezocht en lees dat er bij die score een paro protocol geldt. Mijn tandarts heeft me nooit iets verteld over de score en vond doorsturen naar een mondhygienist zo n onzin. Het enige wat er werd gedaan aan gebitsreiniging was bij de snijtanden onder met een haakje wat tandsteen wegkrabben. Ze heeft nooit iets gemeld over pockets of parodontitis.

Had mijn tandarts mij niet moeten informeren en eventueel door moeten sturen naar een MH? Ik heb er ooit naar gevraagd maar toen zei ze dat MH nergens voor nodig waren en dat zij er daarom ook geen in haar praktijk had.
Romy32

Ik heb er ooit naar gevraagd maar toen zei ze dat MH nergens voor nodig waren en dat zij er daarom ook geen in haar praktijk had.

Nou, ik denk dat je een goede keuze maakt door over te stappen naar een andere tandarts, want dat mondhygiënisten nergens voor nodig zijn is grote onzin. De conditie van het tandvlees is ontzettend belangrijk.

Met DPSI 3- heb je pockets tussen de 4 en 6mm. Dit kan ook lokaal zijn hoor. De score bestaat uit zes metingen (de zes sextanten), en als je in één sextant een pocket hebt tussen de 4 en 6mm (bijvoorbeeld rechtsboven), is de uitkomst van de totale score al 3-.

Om de pocket(s) aan te pakken is een bezoek aan de mondhygiënist inderdaad aan te raden. Daarmee voorkom je grotere problemen.
vr, 12/11/2015 - 22:02 Permalink
Beugeldraagster

Als antwoord op door Romy32

Dank je wel voor je antwoord Romy. Ik heb gisteren gebeld naar de praktijk om te vragen hoe lang ik al die score heb en waarom ik door hen niet ben verwezen naar een MH. Het antwoord van de assistente: de tandarts vindt dat MH meer kwaad dan goed doen. Ik was er al van overtuigd dat ik een goede keuze heb gemaakt, omdat mijn klachten over 2 kiezen werden afgedaan als 'er is niks aan de hand' en 'nee, er is niks want ik heb pas nog foto s gemaakt en daarop is niks te zien'. Het gaat hier om 2 kiezen met kronen. Een tandarts die geen patienten meer aanneemt maar het voor mij nogmaals heeft onderzocht heeft in 1 kroon kunnen vullen (uitstel van executie) en de andere is te beschouwen als een verloren element. Heel erg jammer!!!
za, 12/12/2015 - 07:11 Permalink
Beugeldraagster

Als antwoord op door Grappa

Inderdaad helemaal klaar mee. Zelf ben ik al heel lang wel overtuigd van de kunde van MH'en en ik ben er alweer een tijdje onder behandeling. Ik heb me aangemeld bij een andere praktijk en ga kijken wat er van mijn kronen nog te redden valt. Gelukkig dat ik nu erachter kom: ik heb een beugel en het zou heel erg zijn als ik na het verwijderen van de beugel ook meteen een aantal kiezen kwijt zou zijn. Mijn zus is bij dezelfde tandarts ook 2 kiezen met kronen kwijtgeraakt. Volledig weggerot onder de kronen, nu implantaten.....
za, 12/12/2015 - 17:53 Permalink
Lieneke

Als antwoord op door Beugeldraagster

Oh, ik krijg hier zo'n verdriet van als ik dit lees....alsof wij hele behandelplannen uit de kast trekken als we zien dat het meevalt...wij hebben ook hersens gekregen! Bij dpsi 3- moet u het paroprotocol voorgelegd krijgen en moet u zelf als patiënt beslissen of u dat laat doen of niet. Als het meevalt dan geeft ook een mh gewoon een alternatief behandelvoorstel. Met niks doen bereik je in elk geval niks en het lijkt erop dat er bij u dus niks gedaan is. Heel vervelend! U heeft een goed besluit gemaakt. U kunt trouwens ook gewoon bij de mh terecht zonder verwijzing. We zijn vrij toegankelijk.
ma, 12/21/2015 - 17:19 Permalink
Beugeldraagster

Als antwoord op door Lieneke

Beste Lieneke,

Mijn vorige tandarts heeft me inderdaad helemaal niets verteld; ik kwam erachter dat de DPSI-score 3- was doordat ik mijn dossier heb opgevraagd voor mijn nieuwe tandarts. De vorige zei zelfs dat het er allemaal uitstekend uitzag terwijl ze al tijden die score in mijn dossier noteerde. Ik ben bij een fantastische MH onder behandeling en zij geeft aan dat er, dankzij een uitstekende mondhygiëne (al jaren elke dag uitgebreid poetsen en ragers gebruiken) nog niet echt veel aan de hand is, op 1 kies na. Deze MH houdt het ook nauwgezet in de gaten. Het is heel jammer dat de vorige tandarts zo'n uitspraken over MH's doet en zeker onterecht. Behalve de reactie dat MH's volgens de tandarts meer kwaad dan goed doen gaf de assistente telefonisch ook aan dat een score 3- helemaal niet erg is, omdat heel veel mensen dat hebben, een rare redenering vind ik. Zij noemt zichzelf ook nog preventieassistente, tja......
ma, 12/21/2015 - 21:15 Permalink