Vandaag zag ik in mijn dossier dat ik heb opgevraagd wegens overstappen naar een andere tandarts, staan DPSI 3-
Ik heb dit opgezocht en lees dat er bij die score een paro protocol geldt. Mijn tandarts heeft me nooit iets verteld over de score en vond doorsturen naar een mondhygienist zo n onzin. Het enige wat er werd gedaan aan gebitsreiniging was bij de snijtanden onder met een haakje wat tandsteen wegkrabben. Ze heeft nooit iets gemeld over pockets of parodontitis.
Had mijn tandarts mij niet moeten informeren en eventueel door moeten sturen naar een MH? Ik heb er ooit naar gevraagd maar toen zei ze dat MH nergens voor nodig waren en dat zij er daarom ook geen in haar praktijk had.
Ik heb dit opgezocht en lees dat er bij die score een paro protocol geldt. Mijn tandarts heeft me nooit iets verteld over de score en vond doorsturen naar een mondhygienist zo n onzin. Het enige wat er werd gedaan aan gebitsreiniging was bij de snijtanden onder met een haakje wat tandsteen wegkrabben. Ze heeft nooit iets gemeld over pockets of parodontitis.
Had mijn tandarts mij niet moeten informeren en eventueel door moeten sturen naar een MH? Ik heb er ooit naar gevraagd maar toen zei ze dat MH nergens voor nodig waren en dat zij er daarom ook geen in haar praktijk had.
Beugeldraagster wrote:Ik heb
Nou, ik denk dat je een goede keuze maakt door over te stappen naar een andere tandarts, want dat mondhygiënisten nergens voor nodig zijn is grote onzin. De conditie van het tandvlees is ontzettend belangrijk.
Met DPSI 3- heb je pockets tussen de 4 en 6mm. Dit kan ook lokaal zijn hoor. De score bestaat uit zes metingen (de zes sextanten), en als je in één sextant een pocket hebt tussen de 4 en 6mm (bijvoorbeeld rechtsboven), is de uitkomst van de totale score al 3-.
Om de pocket(s) aan te pakken is een bezoek aan de mondhygiënist inderdaad aan te raden. Daarmee voorkom je grotere problemen.
Als antwoord op Beugeldraagster wrote:Ik heb door Romy32
Als antwoord op Beugeldraagster wrote:Ik heb door Beugeldraagster
Als antwoord op Beugeldraagster wrote:Ik heb door Grappa
Als antwoord op Beugeldraagster wrote:Ik heb door Beugeldraagster
Als antwoord op Beugeldraagster wrote:Ik heb door Lieneke
Mijn vorige tandarts heeft me inderdaad helemaal niets verteld; ik kwam erachter dat de DPSI-score 3- was doordat ik mijn dossier heb opgevraagd voor mijn nieuwe tandarts. De vorige zei zelfs dat het er allemaal uitstekend uitzag terwijl ze al tijden die score in mijn dossier noteerde. Ik ben bij een fantastische MH onder behandeling en zij geeft aan dat er, dankzij een uitstekende mondhygiëne (al jaren elke dag uitgebreid poetsen en ragers gebruiken) nog niet echt veel aan de hand is, op 1 kies na. Deze MH houdt het ook nauwgezet in de gaten. Het is heel jammer dat de vorige tandarts zo'n uitspraken over MH's doet en zeker onterecht. Behalve de reactie dat MH's volgens de tandarts meer kwaad dan goed doen gaf de assistente telefonisch ook aan dat een score 3- helemaal niet erg is, omdat heel veel mensen dat hebben, een rare redenering vind ik. Zij noemt zichzelf ook nog preventieassistente, tja......