Botverlies bij brug ter vervanging van één kies?

Author:
Gebruikersn44m
Posted:
do, 03/31/2016 - 21:50
Hoi allemaal,

Enige tijd geleden, is in mijn onderkaak een tweede premolaar (nummer 35) vrijwel volledig afgebroken, waardoor een implantaat of brug nodig is. Nu lees ik o.a. op deze website dat een brug als nadeel kent dat kaakbot verloren kan gaan. Waar ik echter minder informatie over kan vinden is hoe groot/waarschijnlijk dit kaakbotverlies is en welke complicaties dit met zich kan brengen. Eén van de mogelijke gevolgen waar ik over lees, is dat kaakbotverlies tot een 'ingevallen mond' kan leiden. Is dit juist/waarschijnlijk?

Ik ben overigens 30 jaar oud, mocht dit relevante informatie zijn.

Bij voorbaat hartelijk dank!
Grappa

Botverlies vindt altijd plaats. Kaakbot blijft namelijk alleen in stand als een wortel aanwezig is. Een ingevallen mond zul je overigens nooit krijgen met een brug. Een brug is wel lastig te reinigen en als er ruimte komt door het slinken van de kaak onder de brug kan dat erg hinderlijkmzijn omdat er altijd voedsel achterblijft. Ook is het voor het maken van een brug noodzakelijk om de kiezen aan beide zijden van het gat af te slijpen. Dat leidt tot een aanzienlijke weefselschade tit wel 70%. Om deze redenen is tegenwoordig het plaatsen van een implantaat met een kroon de eerste behandeloptie. Alleen wanneer de kiezen een beide zijden van het gat al schade hebben door grote vullingen of kronen is een brug een verantwoorde keuze.
do, 03/31/2016 - 22:12 Permalink
Gebruikersn44m

Als antwoord op door Grappa

Botverlies vindt altijd plaats. Kaakbot blijft namelijk alleen in stand als een wortel aanwezig is. Een ingevallen mond zul je overigens nooit krijgen met een brug. Een brug is wel lastig te reinigen en als er ruimte komt door het slinken van de kaak onder de brug kan dat erg hinderlijkmzijn omdat er altijd voedsel achterblijft. Ook is het voor het maken van een brug noodzakelijk om de kiezen aan beide zijden van het gat af te slijpen. Dat leidt tot een aanzienlijke weefselschade tit wel 70%. Om deze redenen is tegenwoordig het plaatsen van een implantaat met een kroon de eerste behandeloptie. Alleen wanneer de kiezen een beide zijden van het gat al schade hebben door grote vullingen of kronen is een brug een verantwoorde keuze.

Bedankt voor uw reactie! Zoals ik het heb begrepen van andere sites, wordt bij het plaatsen van een brugelement op de twee aanliggende tanden/kiezen een kroon geplaatst; is dit wat u bedoelt met het slijpen van deze twee tanden?
do, 03/31/2016 - 22:28 Permalink
Grappa

Als antwoord op door Gebruikersn44m

Inderdaad bedoel ik hetzelfde. Om een kroon te kunnen plaatsen moet een tand of kies beslepen worden. Daarmee verdwijnt veel materiaal en is onherstelbare schade aangericht. Als een tand of kies al veel schade heeft door de aanwezigheid van een grote vulling of een kroon is het maken van een brug een verdedigbare behandeloptie. Als de kiezen die als brugpijler moeten dien helemaal gaaf zijn of een kleine vulling hebben is een implantaat de eerste behandeloptie. Wat prijs betreft zulen de verschillen niet groot zijn overigens.
vr, 04/01/2016 - 10:22 Permalink