Ventoline / Salbutamol en tandcariës

Author:
Hakim_150
Posted:
vr, 06/09/2017 - 13:25
Beste mensen,

Ik heb onlangs vernomen via het internet dat het gebruik van Ventolin / Salbutamol een verhoogd risico geeft op tandcariës, dit is mij echter nooit eerder verteld door wie dan ook. Nu heeft de fabrikant pas vanaf 2012 opgenomen in de bijsluiter om de mond te spoelen na gebruik van deze medicatie. Dit is echter veel te laat, want gebruik het medicijn al zeker 30 jaar. Nu zijn al mijn tanden naar de knoppen en elke keer had ik weer gaatjes en dat ging jarenlang door. Uit wetenschappelijke onderzoeken die te vinden zijn op internet blijkt dat deze medicatie inderdaad tandcariës veroorzaken en nu heb ik hier een meningsverschil over met mijn tandarts, want hij stelt dat dit onwaarschijnlijk is wanneer je 2x per dag poetst. Echter is mijn mening dat het eraan ligt op welke momenten men poetst, vlak na het gebruik van deze medicatie is juist schadelijk voor het gebit i.v.m. de zuurtegraad van de medicatie. Het belangrijkste is de mond te spoelen direct na gebruik, volgens hem is dit niet zo terwijl dit toch echt in de bijsluiter staat. Ik heb altijd na het tandenpoetsen en voor het slapen gaan o.a. de medicatie gebruikt en dus nooit gespoeld. Zijn hier tandartsen die meer over dit onderwerp weten, want de meningen zijn hierover verdeeld en veel tandartsen zijn niet deskundig op dit gebied?
vV

dat spoelen is zeker belangrijk. Wanneer er heel veel aantasting komt en het echt van de medicatie is kom je wellicht in aanmerking voor behandeling via de regeling bijzondere tandheelkunde. Een second opinion is wellicht een goed idee, eventueel een verwijzing richting een CBT ook.
vr, 06/09/2017 - 17:30 Permalink
Hakim_150

Als antwoord op door vV

Ik wil de fabrikant aansprakelijk stellen voor de schade aan mijn gebit, alleen mijn tandarts zegt dat het onwaarschijnlijk is dat het door de Salbutamol komt en hij gaat hier ook nog eens uit van een verkeerde medische anamnese. In de medische anamnese zoals bij hem bekend staat dat ik het pas sinds 2006 gebruik terwijl ik het in werkelijkheid al zeker vanaf 1986 gebruik. Hij stelt dat 2x daags poetsen genoeg bescherming biedt tegen tandcariës, ongeacht op welke momenten de medicatie gebruikt wordt. Dit lijkt mij gewoon een ondeskundige verklaring die niet gebaseerd is op enig wetenschappelijk onderzoek. De fabrikant heeft zelf nota bene sinds 2012 in de bijsluiter en op de verpakking op laten nemen dat de mond gespoeld moet worden met water direct na gebruik van de medicatie.
vr, 06/09/2017 - 20:37 Permalink
vV

Als antwoord op door Hakim_150

wie eist bewijst...en dat is dan een lastige als particulier tegen een groot concern. even los ervan of je gelijk hebt (wat je mi wel hebt) denk ik dat het geen echt zinvolle tijdsbesteding is. Zij hebben een cordon advocaten in dienst om dit soort zaken te tackelen, en naast dat het een heel langdurig verhaal wordt staat de hoeveelheid negatieve energie die het op zal gaan leveren denk ik niet in relatie tot de "'winst""
zou mij eerst concentreren op aanpak van de gevolgen ervan en wellicht iets doen met mijn tips want daar lees ik niets over terug..
https://www.tandarts.nl/forum/tandheelkunde/problemen-tanden/ventolin-s… oud topic op dit forum hierover .
Overigens: wanneer je tandarts hier blijkbaar niet van op de hoogte is...
zo, 06/11/2017 - 10:51 Permalink
Hakim_150

Als antwoord op door vV

Bedankt voor je bericht. Ik stel het op prijs dat je toch als enige de moeite neemt om te reageren. Het is inderdaad David tegen Goliath, maar wanneer er meerdere gedupeerden zich melden staan we samen sterker! Vooral wanneer er mensen in Amerika rechtszaken beginnen aangezien schadevergoedingen daar veel rianter zijn dan hier, dat gaan ze wel merken bij GlaxoSmithKline (fabrikant). Ik bedoel dan heb je als fabrikant toch echt liggen slapen wanneer onderzoeken uit de jaren 80 al uitwezen dat het een negatief effect heeft op het gebit en je pas in 2012 opneemt in de bijsluiter om de mond te spoelen, dit is wat mijn betreft onacceptabel. U geeft aan dat problemen met mijn gebit opgelost kunnen worden, maar mijn gebit zit al vanaf de kinderjaren vol vullingen en mijn kiezen brokkelen gewoon af door de cariës, onlangs zijn er 2 kiezen afgebroken die weer gevuld zijn. De aantasting (tandcariës) door de salbutamol is volgens mij ook onherstelbare schade? Het ergste van dit alles is het feit dat mijn tandarts een ondeskundige en onjuiste verklaring afgeeft en opeens deskundig meent te zijn op dit gebied terwijl hij en zijn collega's mij nooit gewaarschuwd hebben om de mond te spoelen na gebruik van de salbutamol. Ik ga eerst deze tandarts aanpakken via het tuchtcollege vanwege het afgeven van een onjuiste verklaring omdat hij volhardt in zijn onjuiste diagnose en via social media mede ga ik gedupeerden zoeken om samen op te treden tegen GSK. Als hier mensen zijn die hetzelfde middel gebruiken dan hoor ik dit graag!
zo, 06/11/2017 - 17:17 Permalink
Lieneke

Ik vind het heel vreemd dat uw tandarts geen aanvullende maatregelen heeft genomen om de gaatjes tegen te gaan. Hij had u kunnen verwijzen naar de mondhygiënist....want veel mensen krijgen gaatjes terwijl ze 2 keer daags poetsen en dan moet er even verder gekeken worden. Het lijkt erop dat uw tandarts het maar een beetje heeft laten gebeuren.
di, 06/13/2017 - 20:53 Permalink
Hakim_150

Als antwoord op door Lieneke

Ik vind het heel vreemd dat uw tandarts geen aanvullende maatregelen heeft genomen om de gaatjes tegen te gaan. Hij had u kunnen verwijzen naar de mondhygiënist....want veel mensen krijgen gaatjes terwijl ze 2 keer daags poetsen en dan moet er even verder gekeken worden. Het lijkt erop dat uw tandarts het maar een beetje heeft laten gebeuren.

Beste Lieneke,

Het gaat niet om het wel of niet sturen richting de mondhygiënist, het gaat erom dat een tandarts een signalerende rol heeft en mij had moeten waarschuwen om de mond te spoelen in plaats van 30 jaar lang gaatjes vullen en incasseren. De tandarts heeft het niet alleen maar laten gebeuren en continu gaatjes gevuld en mij nooit gewaarschuwd om de mond te spoelen, maar hij meent nu opeens wel deskundig te zijn en stelt dat 2 maal daags poetsen voldoende is voor bescherming. Volgens mij ligt dit eraan op welke momenten je poetst en op welke momenten je de salbutamol puffer neemt. Eerst salbutamol en dan gelijk poetsen is juist weer schadelijk voor het glazuur en eerst poetsen en salbutamol blijft er altijd wat op de tanden liggen zonder na te spoelen. Ik heb echt een jaar of 30 of zelfs langer salbutamol gebruikt zonder na te spoelen, omdat dit mij nooit verteld is, door de tandarts niet en door de huisarts niet. Ik heb inmiddels een professor Shashikiran ND uit India die hier onderzoek naar heeft gedaan gecontacteerd en zijn reactie op mijn verhaal is als volgt:

"Thank you very much for showing a intrest on this. Defenetly after solbutamol i wont adivise immediate brushing , because of acidogenicity. Atleast waite for half an hour to one hour so that the oral cavity comes to normality. Eventhough you brush twice after solbutamol,defenetly there wil be a chances of getting dental caries. To say here if you maintain your oral hygiene properly just by doing brushing, gargling you can prevent the further progress of dental caries.
Hope your doubts are clarified. Still if you have,You may write back to me i clarify"

Voor zijn onderzoeksresultaten kan je de volgende link aanklikken:

http://www.jisppd.com/article.asp?issn=0970-4388;year=2007;volume=25;is…

Let er dus op dat je niet meteen na het gebruik van de Salbutamol/Ventolin de tanden gaat poetsen zoals meerdere tandartsen adviseren!

Tandartspraktijken moeten hier beleid voor gaan ontwikkelen zodat patiënten die deze medicatie gebruiken tijdig geïnformeerd worden.
di, 06/13/2017 - 21:20 Permalink
Lieneke

Als antwoord op door Hakim_150

Ook om het informeren rondom spoelen en poetsmoment had hij je naar de mondhygiënist kunnen sturen. Dat is preventie, dat is de taak van de mondhygiënist. Het is toch gek dat hij geen preventie heeft ingezet en al helemaal raar dat hij beweerd dat je van 2 keer dgs poetsen genoeg zou moeten zijn. Dat er gespoeld moet worden na deze medicijnen is iets wat ik gewoon tijdens de opleiding heb geleerd. Ik ben in 2003 afgestudeerd.
wo, 06/14/2017 - 18:13 Permalink
vV

Als antwoord op door Lieneke

<blockquote>Ook om het informeren rondom spoelen en poetsmoment had hij je naar de mondhygiënist kunnen sturen. Dat is preventie, dat is de taak van de mondhygiënist. </blockquote>
klopt op zich, echter een tandarts heeft datzelfde stuk in zijn/haar opleiding gehad en zou dat dus ook zelf kunnen. Als ie het niet kan of wil moet ie inderdaad doorsturen naar iemand die dat wel kan en wil. Is mi wel verwijtbaar dat dat dus niet gebeurt lijkt te zijn. Overigens hoort het stukje zorg rondom zon medicament en een stuk voorlichting wat wellicht niet in de bijsluiter staat maar wel bekend is in de eerste plaats tot de taak van voorschrijver medicijn, de arts dus, en anders tot apotheek die het uitgeeft.
do, 06/15/2017 - 10:13 Permalink
Hakim_150

Als antwoord op door vV

Ik ben meerdere keren bij de mondhygiëniste geweest, maar deze wist er ook niets van. Ik heb zelfs een keer aangegeven dat ik gelezen had over de negatieve bijwerkingen op de tanden van de Salbutamol en wees haar toen op een rapport van de Universiteit van Leuven waarin dit stond. Ze ontkende dit gewoon en jaren later lees ik ineens in de bijsluiter en op de verpakking van de medicatie dat de mond gespoeld moet worden na gebruik hiervan. Zowel de tandarts, de huisarts, de apotheker en de mondhygiëniste hebben zitten slapen en de fabrikant natuurlijk. Hoe denken jullie over het wel of niet meteen na gebruik de tanden poetsen? Ik had een andere tandarts uit Rotterdam gesproken en die zei dat dit gewoon kon, terwijl de deskundige uit het buitenland aangeeft eerst wachten een half uur tot een uur en dan de tanden te poetsen? Staat hier iets over in de literatuur?
do, 06/15/2017 - 13:46 Permalink