Beste mensen,
Ik heb onlangs vernomen via het internet dat het gebruik van Ventolin / Salbutamol een verhoogd risico geeft op tandcariës, dit is mij echter nooit eerder verteld door wie dan ook. Nu heeft de fabrikant pas vanaf 2012 opgenomen in de bijsluiter om de mond te spoelen na gebruik van deze medicatie. Dit is echter veel te laat, want gebruik het medicijn al zeker 30 jaar. Nu zijn al mijn tanden naar de knoppen en elke keer had ik weer gaatjes en dat ging jarenlang door. Uit wetenschappelijke onderzoeken die te vinden zijn op internet blijkt dat deze medicatie inderdaad tandcariës veroorzaken en nu heb ik hier een meningsverschil over met mijn tandarts, want hij stelt dat dit onwaarschijnlijk is wanneer je 2x per dag poetst. Echter is mijn mening dat het eraan ligt op welke momenten men poetst, vlak na het gebruik van deze medicatie is juist schadelijk voor het gebit i.v.m. de zuurtegraad van de medicatie. Het belangrijkste is de mond te spoelen direct na gebruik, volgens hem is dit niet zo terwijl dit toch echt in de bijsluiter staat. Ik heb altijd na het tandenpoetsen en voor het slapen gaan o.a. de medicatie gebruikt en dus nooit gespoeld. Zijn hier tandartsen die meer over dit onderwerp weten, want de meningen zijn hierover verdeeld en veel tandartsen zijn niet deskundig op dit gebied?
Ik heb onlangs vernomen via het internet dat het gebruik van Ventolin / Salbutamol een verhoogd risico geeft op tandcariës, dit is mij echter nooit eerder verteld door wie dan ook. Nu heeft de fabrikant pas vanaf 2012 opgenomen in de bijsluiter om de mond te spoelen na gebruik van deze medicatie. Dit is echter veel te laat, want gebruik het medicijn al zeker 30 jaar. Nu zijn al mijn tanden naar de knoppen en elke keer had ik weer gaatjes en dat ging jarenlang door. Uit wetenschappelijke onderzoeken die te vinden zijn op internet blijkt dat deze medicatie inderdaad tandcariës veroorzaken en nu heb ik hier een meningsverschil over met mijn tandarts, want hij stelt dat dit onwaarschijnlijk is wanneer je 2x per dag poetst. Echter is mijn mening dat het eraan ligt op welke momenten men poetst, vlak na het gebruik van deze medicatie is juist schadelijk voor het gebit i.v.m. de zuurtegraad van de medicatie. Het belangrijkste is de mond te spoelen direct na gebruik, volgens hem is dit niet zo terwijl dit toch echt in de bijsluiter staat. Ik heb altijd na het tandenpoetsen en voor het slapen gaan o.a. de medicatie gebruikt en dus nooit gespoeld. Zijn hier tandartsen die meer over dit onderwerp weten, want de meningen zijn hierover verdeeld en veel tandartsen zijn niet deskundig op dit gebied?
dat is zeker belangrijk.
Als antwoord op dat is zeker belangrijk. door vV
dat is zeker belangrijk.
Als antwoord op dat is zeker belangrijk. door Hakim_150
dat is zeker belangrijk.
zou mij eerst concentreren op aanpak van de gevolgen ervan en wellicht iets doen met mijn tips want daar lees ik niets over terug..
https://www.tandarts.nl/forum/tandheelkunde/problemen-tanden/ventolin-s… oud topic op dit forum hierover .
Overigens: wanneer je tandarts hier blijkbaar niet van op de hoogte is...
Als antwoord op dat is zeker belangrijk. door vV
dat is zeker belangrijk.
Ik vind het heel vreemd dat
Als antwoord op Ik vind het heel vreemd dat door Lieneke
Beste Lieneke,
Het gaat niet om het wel of niet sturen richting de mondhygiënist, het gaat erom dat een tandarts een signalerende rol heeft en mij had moeten waarschuwen om de mond te spoelen in plaats van 30 jaar lang gaatjes vullen en incasseren. De tandarts heeft het niet alleen maar laten gebeuren en continu gaatjes gevuld en mij nooit gewaarschuwd om de mond te spoelen, maar hij meent nu opeens wel deskundig te zijn en stelt dat 2 maal daags poetsen voldoende is voor bescherming. Volgens mij ligt dit eraan op welke momenten je poetst en op welke momenten je de salbutamol puffer neemt. Eerst salbutamol en dan gelijk poetsen is juist weer schadelijk voor het glazuur en eerst poetsen en salbutamol blijft er altijd wat op de tanden liggen zonder na te spoelen. Ik heb echt een jaar of 30 of zelfs langer salbutamol gebruikt zonder na te spoelen, omdat dit mij nooit verteld is, door de tandarts niet en door de huisarts niet. Ik heb inmiddels een professor Shashikiran ND uit India die hier onderzoek naar heeft gedaan gecontacteerd en zijn reactie op mijn verhaal is als volgt:
"Thank you very much for showing a intrest on this. Defenetly after solbutamol i wont adivise immediate brushing , because of acidogenicity. Atleast waite for half an hour to one hour so that the oral cavity comes to normality. Eventhough you brush twice after solbutamol,defenetly there wil be a chances of getting dental caries. To say here if you maintain your oral hygiene properly just by doing brushing, gargling you can prevent the further progress of dental caries.
Hope your doubts are clarified. Still if you have,You may write back to me i clarify"
Voor zijn onderzoeksresultaten kan je de volgende link aanklikken:
http://www.jisppd.com/article.asp?issn=0970-4388;year=2007;volume=25;is…
Let er dus op dat je niet meteen na het gebruik van de Salbutamol/Ventolin de tanden gaat poetsen zoals meerdere tandartsen adviseren!
Tandartspraktijken moeten hier beleid voor gaan ontwikkelen zodat patiënten die deze medicatie gebruiken tijdig geïnformeerd worden.
Als antwoord op Ik vind het heel vreemd dat door Hakim_150
Als antwoord op Ik vind het heel vreemd dat door Lieneke
klopt op zich, echter een tandarts heeft datzelfde stuk in zijn/haar opleiding gehad en zou dat dus ook zelf kunnen. Als ie het niet kan of wil moet ie inderdaad doorsturen naar iemand die dat wel kan en wil. Is mi wel verwijtbaar dat dat dus niet gebeurt lijkt te zijn. Overigens hoort het stukje zorg rondom zon medicament en een stuk voorlichting wat wellicht niet in de bijsluiter staat maar wel bekend is in de eerste plaats tot de taak van voorschrijver medicijn, de arts dus, en anders tot apotheek die het uitgeeft.
Als antwoord op Ik vind het heel vreemd dat door vV