Hallo,
Mijn dochter van 11 staat op het punt een beugel te krijgen op 29 februari. Tijdens het voor trajekt kregen wij 2 behandel opties. Afgelopen 19 februari had mijn dochter een afspraak voor haar half jaarlijkse controle bij de tandarts. Tijdens de controle liet de tandarts weten dat ze het niet eens was met het behandel plan van de orthodontist. Nou daar zit je dan tussen 2 vuren in. Het verhaal is als volgt. Een hoektand groeit zo schreef dat deze richting de voortanden is gegroeid en van 1 voortand de wortel weg heeft gedrukt. De orthodontist wil de voortand trekken en de hoektand op de plaats van de voortand laten komen en dan zo bewerken dat het voortand word. Ook heeft onze dochter 3 melkkiezen waar geen volwassen kies voor aanwezig is. Hiervoor hebben wij 2 opties gekregen. Optie 1: de 3 kiezen trekken en dan alles naar voren trekken met behulp van een beugel. Optie 2: de melkkiezen laten zitten en vervangen voor implantaten als er een kies los raakt. Zo heeft de orthodontist het voorgesteld. Nu zegt de tandarts dat implantaten de beste optie is, maar ook dat dit allemaal in 1 keer gedaan word bij alle 3 kiezen. U kunt misschien wel begrijpen dat dit op deze manier nogal lastig word om nu een juiste keuze te kunnen maken. Ook heeft de orthodontist alleen maar schriftelijk iets doorgegeven aan de tandarts zonder foto's en dit terwijl ze in het zelfde pand zitten, met dezelfde computer systemen werken. Ik hoop dat er iemand hier een ander licht op kan werpen.
Met vriendelijk groet,
Martijn
Mijn dochter van 11 staat op het punt een beugel te krijgen op 29 februari. Tijdens het voor trajekt kregen wij 2 behandel opties. Afgelopen 19 februari had mijn dochter een afspraak voor haar half jaarlijkse controle bij de tandarts. Tijdens de controle liet de tandarts weten dat ze het niet eens was met het behandel plan van de orthodontist. Nou daar zit je dan tussen 2 vuren in. Het verhaal is als volgt. Een hoektand groeit zo schreef dat deze richting de voortanden is gegroeid en van 1 voortand de wortel weg heeft gedrukt. De orthodontist wil de voortand trekken en de hoektand op de plaats van de voortand laten komen en dan zo bewerken dat het voortand word. Ook heeft onze dochter 3 melkkiezen waar geen volwassen kies voor aanwezig is. Hiervoor hebben wij 2 opties gekregen. Optie 1: de 3 kiezen trekken en dan alles naar voren trekken met behulp van een beugel. Optie 2: de melkkiezen laten zitten en vervangen voor implantaten als er een kies los raakt. Zo heeft de orthodontist het voorgesteld. Nu zegt de tandarts dat implantaten de beste optie is, maar ook dat dit allemaal in 1 keer gedaan word bij alle 3 kiezen. U kunt misschien wel begrijpen dat dit op deze manier nogal lastig word om nu een juiste keuze te kunnen maken. Ook heeft de orthodontist alleen maar schriftelijk iets doorgegeven aan de tandarts zonder foto's en dit terwijl ze in het zelfde pand zitten, met dezelfde computer systemen werken. Ik hoop dat er iemand hier een ander licht op kan werpen.
Met vriendelijk groet,
Martijn
Ortho is niet bepaald mijn
Misschien is dit nog een
http://www.tandarts.nl/forum/tandheelkunde/implantaten-kaakoperaties/be…
Tandarts is het niet eens met behandelplan orthodontist
W.b. de afwezige tanden: eigenlijk zijn het er maar 2, in de onderkaak. Als de melktanden kunnen behouden blijven tot 20-23 jaar ,dan kunnen er nadien implantaten in .Maar je moet wel bedenken dat je dochter dan ,statistisch gezien nog een kleine 60 jaar moet verder leven met die implantaten, dus vervangingen van de kronen en eventueel ook van de implantaten, en levenslange zorg moeten dan ook ingecalculeerd worden. Als nu de melktanden worden opgeofferd, en de kiezen naar voor geschoven, bv met botankers en een Wilcko techniek ( googel dat maar even) betekent dat het probleem dan met de eigen tanden wordt opgelost, en implantaten niet nodig zijn . Maar dan bestaat de kans dat er in de bovenkaak de 2 achterste kiezen geen antagonisten meer hebben, we zien nl de wijsheidstanden nog niet goed. Allemaal dingen om eens over na te denken ,zou ik zeggen. In zo'n geval zou ik zeker eens een tweede advies inwinnen, niet van een tandarts maar bv bij een universitaire orthodontiedienst, want dit is toch wel een belangrijke beslissing die U voor uw dochter moet nemen, en die consequenties heeft waar ze haar hele leven mee gaat geconfronteerd blijven.
Ik ondersteun dit uitgebreide
Laat u nooit verleiden om toch op jonge leeftijd te implanteren want dat ziet er later heel lelijk uit en herstel is lastig, vervelend voor de patiënt en duur. Soms is het zelfs nauwelijks mogelijk.
Als antwoord op Ortho is niet bepaald mijn door Lieneke
Inplantaten
Het is ook de bedoeling dat ze pas op/na haar 18de de inplantaten krijgt.
Met vr. gr,
Martijn
Als antwoord op Inplantaten door Martijn74
Inplantaten
Als antwoord op Inplantaten door Grappa
Inplantaten
Maar goed, zal wel aan mij liggen.
Als antwoord op Inplantaten door Romy32
Inplantaten
Het ligt inderdaad aan jou. Toevallig heb ik ortholimburg een prive bericht gestuurd en in dat bericht heb ik degene bedankt voor het uitgebreide advies.
Met vriendelijke groet,
Martijn
Inplantaten
Dan ligt het inderdaad aan mij.
Dat kon ik natuurlijk niet weten.
Ik reageerde op de situatie zoals ik die waarnam, namelijk dat je alleen kort inging op de reactie van Lieneke.
Mijn excuses.
Inplantaten
Ik snap je reactie, maar vond het jammer dat een oordeel velde zonder een compleet beeld. Ik ben ook zeer content met de reactie van ortholimburg.
Wat ik wel jammer vind dat ik geen mail krijg als er een reactie is geplaatst bij mijn topic, dan had ik namelijk eerder kunnen reageren.
Met vriendelijke groet,
Martijn
Inplantaten
Ja, dat was ook niet juist van mij.
Soms geven mensen in een korte reactie aan dat ze een privébericht gaan sturen, maar natuurlijk niet altijd.
Fijn dat je iets hebt aan de reactie van de orthodontist.
Wat betreft de melding van een reactie; dat zou inderdaad erg handig zijn.
Op het vroegere forum (het is nog niet zo lang geleden vernieuwd) kreeg je zo'n melding wel.
Ik zal de beheerder vragen of het weer ingesteld kan worden.
Inplantaten
Ja de ortholimburg heeft een mooi verhaal geschreven. Maar ja nu nog de juiste beslissing nemen, dat wordt nog het moeilijkste.
En dat van die meldingen zou fijn zijn.
Met vriendelijke groet,
Martijn
Inplantaten
Dat hoop ik hier op het openbare gedeelte van het forum nog een keer te lezen.
Veel sterkte met beslissen.
Inplantaten
Voorlopig zijn we nog in conclaaf en gaat de orthodontiste in gesprek met de tandarts. Ik heb inmiddels ook aangegeven dat we nog onzeker zijn
over de oplossing om de van de hoektand een voortand de maken. Ook het feit dat het probleem met de hoektand al eerder opgemerkt had moeten zijn zoals ortholimburg al aangeeft ga ik bij ze aankaarten. Ik hoop dat we de goeie keuze maken, zodra ik het weet zet ik het op het forum.
Met vriendelijk groet,
Martijn
Inplantaten
Ook voor je dochter uiteraard.
Inplantaten
Inplantaten
Even een vervolg op het verhaal van mijn dochter. Ze loopt nog steeds met een beugel. Nu is er echter weer een kink in de kabel gekomen waardoor ik het vertrouwen in de ortho verlies. Sins 1 juli is er een nieuwe praktijkmanager en die hebben we gister voor het eerst gezien. Toen deze het gebit van mijn dochter ging bekijken kwam hij erachter dat het anders is dan anders. Daarop moest ik gaan vertellen wat er gebeurd is en waarom haar voortand destijds getrokken is. Toen begon hij over het feit dat mijn dochter nog een aantal melktanden en kiezen heeft. En dat de melktanden in het bovengebit getrokken moeten worden om daar een implantaat te kunnen plaatsen omdat er anders te veel ruimte blijft. Ik begrijp dat iedere andere praktijkmanager weer een andere visie heeft op een behandeling maar volgens mij is er geen behandelplan van de vorige manager bekend aangezien hij alles aan mij ging vragen en nu een ander behandelplan gaat opstellen die hij de volgende keer wil bespreken. Ook het feit dat hij begint over implantaten terwijl mijn dochter nog maar 14 is en ons is verteld dat dit pas kan bij het 18 jarigen ivm de groei.
Met vriendelijke groet,
Martijn
Je kan een kopie dossier
en wat is die praktijkmanager precies? tandarts? ortho?? en wie zou moeten gaan implanteren, ook zij? klinkt als hoog tijd voor een andere mening.
Als antwoord op Je kan een kopie dossier door vV
Je kan een kopie dossier
Inplantaten
Ik denk dat er een communicatieprobleem is. Ik zou vragen dat de behandelaar, vooraleer er nog iets gedaan wordt, U eens precies uitlegt wat er allemaal al gebeurd is, wat er nog juist moet gebeuren en hoe lang dit nog kan duren. Een orthodontist die zijn vak kent moet op die vragen kunnen antwoorden, als patient heb je recht op die transparantie.
Als antwoord op Inplantaten door Ortholimburg
Inplantaten
Bedankt voor de reactie. Ik ga eerst in gesprek met de vorige praktijkmanager om te vragen wat haar plan was en waar dat is gebleven. Daarna zal ik de nieuwe manager aanhoren wat die nog te vertellen heeft.
Groet,
Martijn