Met rager tegen voortand getikt

Author:
djeena
Posted:
do, 06/17/2021 - 16:57
Goedemiddag,

Ik heb bij de 2 kiezen bovenin achter ooit een flapoperatie gehad. Soms heb ik een rager nodig om daar eten tussen uit te halen. Ik doe dat vaak vanuit de binnenkant, op advies van de mondhygiëniste.

Ik doe dat vanmiddag en haal de rager uit mijn mond. Ik doe dat nogal onhandig, waardoor deze tegen mijn rechter voortand aantikt. Het ging voor mijn gevoel best hard. Je haalt toch je hand uit je mond, met meer snelheid dan je zelf denkt. De tand doet nog pijn, klopt een beetje. Het is nu 5 uur geleden.

Kan zoiets kwaad of kan je gebit daartegen?

Groet Djeena
kluun1985

Hoi Djeena,

Waarschijnlijk sterft de tandzenuw hiervan af. Dat is een langdurig proces. Je kan hiervoor het beste zsm naar de tandarts gaan. Ik had ooit dat er een ijsblokje in mijn mond tegen de achterkant van mijn voortanden aanstootte. Beide tanden zijn verkleurd en afgestorven. Pas dus goed op.

Groetjes
do, 06/17/2021 - 17:15 Permalink
Tandarts_Richa…

Het gebit kan heel veel hebben. Helaas proberen velen, soms per ongeluk, uit wat het kan hebben....Zou nog even wachten tot morgen ochtend. Even ontzien. Wordt de pijn heviger dan zou ik, zo vlak voor de weekend, even laten nakijken door je tandarts. Bel dan gelijk vroeg in de ochtend. Neem niet de risico dat je naar de weekend dienst moet. Zo hard lijkt een rager niet dat het veel schade kan toebrengen aan de tand zelf, behalve aan het tandvlees/ophanging v d tand, maar ik weet niet wat u gedaan heeft. Overigens lijkt het mij verstandig dat u elke dag alle ruimtes tussen de tanden/kiezen reinigt. Niet alleen als u iets tussen de tanden voelt. Maar misschien begrijp ik wat u geschreven hebt fout.
do, 06/17/2021 - 23:19 Permalink
djeena

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

De tandarts adviseert het een paar dagen af te wachten. Het gaat iets beter maar poetsen geeft extra pijn. Dit doe ik heel voorzichtig. Ik reinig iedere dag tussen de tanden en kiezen :-), maar achterin heb ik na een flapoperatie en een pocket veel ruimte en daar gaat altijd veel voedsel tussen zitten. Dat wil ik dan wel op dat moment verwijderen.
za, 06/19/2021 - 10:09 Permalink