Ik heb een 4 delige brug in de onderkaak. Al 35 jaar, zonder enige last.
Nu sinds vorige week, is de voorste pijler, drukgevoelig. Geen zenuwpijn, wel gevoel alsof de tand een stevige klap heeft gekregen (wat niet het geval is). Gevoelig met kauwen, niet gevoelig voor warm of koud. Druk voel ik alleen wanneer ik druk uitoefen op de tand bij kauwen, en tegen de zijkant van de tand, terwijl het tandvlees er rustig uitziet. De tandarts zag op de scan foto geen bijzonderheden, en de brug zit niet los volgens hem. De foto kan niet 100% garanderen dat er een ontsteking zit, of dat het cement wat los is geworden. Hij zag ook minuscuul wat meer ruimte bij de ligamenten van de voorste brugpijler, èn bij de kleine kies die daar voor staat. Waarsch door druk. Gaan de klachten niet over, dan wordt het mogelijk brug verwijderen, en implantaten. Mijn vraag: hoe kan ineens na al die jaren, deze gevoeligheid ontstaan? En bij overbelasting, hoe snel nemen die klachten weer af? Alvast dank voor een antwoord.
Nu sinds vorige week, is de voorste pijler, drukgevoelig. Geen zenuwpijn, wel gevoel alsof de tand een stevige klap heeft gekregen (wat niet het geval is). Gevoelig met kauwen, niet gevoelig voor warm of koud. Druk voel ik alleen wanneer ik druk uitoefen op de tand bij kauwen, en tegen de zijkant van de tand, terwijl het tandvlees er rustig uitziet. De tandarts zag op de scan foto geen bijzonderheden, en de brug zit niet los volgens hem. De foto kan niet 100% garanderen dat er een ontsteking zit, of dat het cement wat los is geworden. Hij zag ook minuscuul wat meer ruimte bij de ligamenten van de voorste brugpijler, èn bij de kleine kies die daar voor staat. Waarsch door druk. Gaan de klachten niet over, dan wordt het mogelijk brug verwijderen, en implantaten. Mijn vraag: hoe kan ineens na al die jaren, deze gevoeligheid ontstaan? En bij overbelasting, hoe snel nemen die klachten weer af? Alvast dank voor een antwoord.
Een brug wordt gebruikt en…
Als antwoord op Een brug wordt gebruikt en… door Tandarts_Richa…
Een brug wordt gebruikt en.....
Het 'beurse gevoel' wanneer ik de zijkant van de kies aanraak, is wel weg Er is nog wel een 'beurs gevoel' wanneer ik tegen het tandvlees ter hoogte van de wortel wat druk uitoefen. Het is een 4-delige brug, geplaatst op 2 eerder gezonde kiezen, zonder wortelkanaalbehandeling. De kiezen zijn dus nog 'levend'. In rust heb ik geen klachten. Rustig poetsen gaat ook prima. Stevig belasten heb ik nog niet aangedurfd. Het voelt wel alsof die ruimte bij de ligamenten een gevoel van speling geven, wanneer ik met vloeistof spoel. Een vervolgactie zou zijn de brug vervangen door implantaten bij de kaakchirurg gaf mijn arts aan. Dat is een forse ingreep versus het klachten niveau nu. Tegelijk kan ik zo de situatie ook niet laten denk ik. Ik denk dat ik in de nacht tijdens slaap een klembeet of verkeerd schuiven van onder en bovenkaak heb gehad. Zou een kaakchirurg wel een meer detail foto kunnen maken?
Een CBCT scan kan meer…
Overbelasting Brug - CBCT scan
Mijn tandarts kan alleen scan foto's maken, die ook naar zijn zeggen, geen maximale resolutie hebben.
Ik schrok idd van zijn rigoreuze voorstel. Ik onderhoud mijn gebit zeer nauwkeurig en heb tot dusver geen klachten.
Het lijkt (voor mij als leek) een probleem met de ligamenten te zijn. Er voelt wat speling wanneer ik vloeistof spoel, en ik voel een wat beurs gevoel wanneer ik op het tandvlees druk, ter hoogte van de wortelpunt.
Wordt vervolgd.
M vr gr
sterkte bij de KC hoop dat…
Overbelasting brug
Belletjes onder de brug bij…
Belletjes onder de brug
Ik voel geen mobiliteit, wel drukgevoeligheid ter hoogte van de wortel. Alsof daar een blauwe plek zit.
Maar dat is geen aanleiding voor de arts om nwe foto's te maken. Hij wil idd de brug lostikken en dan zien wat er onder zit.
Beide pijlers van de brug, waren initiëel gezonde kiezen, zijn afgeslepen, maar hebben geen WKB gehad.
Betekent dat dat de behandeling van lostikken, pijnlijker kan zijn dan bij wel WKB behandelde tanden?
Ik ben wel erg bang voor de pijn, een hoop sloopwerk op een klein terrein. Maar het zal nodig zijn vrees ik.
Mijn arts verwacht 3 afspraken nodig te hebben. Dat zal dan zijn voor het lostikken, misschien laten rusten, en dan een reparatie stap?
Alvast bedankt voor uw antwoord, fijn dat dit forum er is!
Bij verticale druk omhoog en…
Overbelasting brug - lostikken
Ik doe het vaak zonder…