Second opinion

Author:
Ruby24
Posted:
ma, 10/14/2024 - 19:40
Hallo allemaal,

Allereerst hartelijk dank voor dit forum en alle waardevolle informatie die hier te vinden is!

Hierbij een vraag m.b.t. een second opinion en de hierbij behorende wet- en regelgeving, beroepsregels, etc.

M.b.t. het aanvragen van een second opinion bij een andere tandarts is vermeld dat de tandarts die de second opinion gaat doen, de betreffende cliënt niet mag overnemen/in laten schrijven. Dit zou gelden voor een tijdsbestek van een aantal jaren.

Op dit forum is hier ook e.e.a. over vermeld maar ik kan niets vinden over het tijdsbestek waarvoor dit verbod op overname geldt. Niet in de beroepsregels voor tandartsen en niet in de WGBO. Misschien heb ik dit over het hoofd gezien?

Kan iemand met meer kennis van zaken mij a.u.b. verwijzen naar documenten waar deze informatie (de ins en outs) staat beschreven?

Het betreft een zelfstandige beslissing om een second opinion aan te vragen en geen doorverwijzing van de huidige tandarts. Ik heb begrepen dat overname van behandeling (geheel of deels) door een andere tandarts wel mogelijk is na doorverwijzing van de huidige. Ik neem aan dat dit correct is?

Met vriendelijke groet, Ruby
Tandarts_Richa…

Ik hield een tijdsbestek aan v 6 maanden. Of na toestemming v d vorige tandarts. Helaas wordt er tegenwoordig niet zo netjes mee omgegaan. Een second opinion hoeft niet/is meestal niet na verwijzing. Netjes is wel ,eventueel achteraf de bevindingen, te vermelden bij de eigen tandarts. Is niet een motie v wantrouwen maar vaak een bevestiging v wat geconstateerd is. Overname als het geen second opinion is ja.
https://knmt.nl/praktijkzaken/regelen-rond-kwaliteit-en-klachten/samenw….
ma, 10/14/2024 - 20:52 Permalink
Ruby24

Hartelijk dank voor de snelle feedback!
De informatie in de bijgevoegde link van het knmt had ik gelezen. Ook hier zie ik geen tijdsbestek staan m.b.t. het verbod op overname van een cliënt. Volgens de onlangs verkregen informatie zou de tandarts die de second opinion geeft de betreffende cliënt pas na drie jaar mogen aannemen/ inschrijven. Zo niet dan zou de tandarts die de second opinion heeft gegeven het risico lopen op een klacht bij de tuchtraad. Dit kan ik nergens terugvinden.

Mag ik uit uw antwoord opmaken dat bovenstaande niet is vastgelegd in wet en/of regelgeving? Ik begrijp hieruit dat een tandarts wel een cliënt kan overnemen (na het geven van een second opinion) met toestemming van de huidige ofwel een eigen termijn mag vaststellen waarna hij/zij de cliënt eventueel overneemt. Het komt neer op een principe kwestie/gentlemen's agreement?
ma, 10/14/2024 - 23:32 Permalink
Tandarts_Richa…

Het is een gedrags regel. Denk niet dat dat iets is voor de tuchtraad. Een gedragsregel volgens mij niet vastgelegd in regel en wetgeving. Een soort "gentlemans agreement". Dit om onafhankelijkheid in het advies te waarborgen. Kwestie v fatsoen. En als de eigen tandarts op de hoogte gesteld is v d bevindingen en met een overstap akkoord gaat..Tja dan kan er toch geen bezwaar tegen zijn.
di, 10/15/2024 - 14:05 Permalink
Ruby24

Dat lijkt mij ook niet. Misschien dat iedere tandarts een andere termijn hanteert. Dat er een termijn tussen zit is ook wel logisch maar dat wist ik hiervoor niet. Denk dat meer mensen dit niet weten en hier dan ook geen rekening mee houden. Wel goed om te weten. De informatie kwam van een medewerker van een tandartspraktijk. Geen idee waar dit op gebaseerd is. Ik zal t.z.t. als de gelegenheid zich voordoet het nog eens navragen. Als het een antwoord is met info dat van belang kan zijn om te weten dan post ik het hier op het forum. Dan hebben meer mensen hier misschien iets aan.

Tot zover in ieder geval hartelijk bedankt voor de antwoorden en het meedenken! En nog een hele fijne avond uiteraard!
di, 10/15/2024 - 21:09 Permalink
Tandarts_Richa…

Voordat een afspraak gegeven wordt legt mijn balie assistente heel duidelijk uit dat wij open zijn voor nieuwe inschrijvingen maar als men voor een second opinion komt kunnen de eerste 6 maanden niet in de praktijk inschrijven. Ik houd 6 maanden aan omdat na die periode meestal al iets gebeurd is met de informatie v d second opinion.
di, 10/15/2024 - 21:44 Permalink