Porseleinen facings vervangen

Author:
Gol
Posted:
zo, 11/24/2024 - 11:33
Hallo,

Zou iemand mij kunnen helpen met het volgende:
Ik heb nu ongeveer 17 jaar porseleinen facings. 4 boven en 4 onder. Nu krijg van die zwarte driehoekjes omdat mijn tandvlees omhoog is getrokken en ik word hier doodongelukkig van. Mijn tandarts die ze ook heeft geplaatst, is huiverig om ze te vervangen maar sowieso kan ik toch niet eeuwig met die facings doen?

Groetjes
Gol

Mijn tandarts, die ze ook heeft geplaatst, is huiverig om ze te vervangen omdat hij ze nog heel mooi vindt en hij zegt dat hij angst heeft dat hij bij het wegslijpen van de oude facings hij misschien nog meer glazuur wegslijpt. Kan dit of moet een tandarts dat eigenlijk gewoon kunnen zien?
di, 11/26/2024 - 09:13 Permalink
Gol

Ik ben eigenlijk nu angstiger om ze te laten vervangen, maar wil heel graag nieuwe porseleinen facings om die black triangels te maskeren. Wat als het misgaat en er inderdaad teveel glazuur wordt weggeslepen of er breekt een tand af ofzo? Wat zijn dan de opties?
di, 11/26/2024 - 09:17 Permalink
Gol

Dankjewel voor je reactie!
Hij hamert er alleen op dat het de mooiste facings zijn die hij in 17 jaar heeft gemaakt en dat de technieker die ze destijds heeft gemaakt, is verhuisd. Dat hij het zonde vindt om zijn kunstwerk kapot te maken. Ik twijfel nu sowieso of ik de facings nog wel door deze tandarts wil laten vervangen omdat hij zo angstig overkomt. Wat is wijsheid? Wachten tot hij ze wel wil vervangen of toch naar een andere tandarts?
wo, 11/27/2024 - 07:31 Permalink
Gol

Overigens heb ik een andere tandarts gebeld en die zei dat ze tijdens het slijpen gewoon de rand kunnen zien tussen facings en glazuur en dat mijn tandarts misschien niet zo ervaren is ermee. Ik heb nu wel enigszins rust in het feit dat het eigenlijk dus wel gewoon kan, maar ben toch bang gemaakt want het zijn wel mijn voortanden natuurlijk.
wo, 11/27/2024 - 07:34 Permalink
Gol

Ik heb even een fotootje toegevoegd voor de duidelijkheid. De tandarts vindt dat ik moet wachten tot er een facing kapot gemaakt en hij vindt zo een driehoekje te minimaal om alles te slopen. Maar mijn idee is, ze zitten er al 17 jaar op en moeten toch ooit worden vervangen waarom dan niet gewoon nu?
Attach
wo, 11/27/2024 - 07:50 Permalink
Tandarts_Richa…

Als ze goed zijn hoeven ze niet vervangen te worden. Er staat geen tijdsduur op. Persoonlijkvind ik ze netjes uitzien. In mijn mond zou ik ze niet vervangen. De "black Triangles"kunnen ook door een tandvleescorrectie bij de parodontoloog gecorrigeerd worden.Maar nogmaals in mijn mond zou ik zo niets doen. Voordeel...met een rager veel makkelijker te reinigen.
wo, 11/27/2024 - 14:11 Permalink
Gol

Een tandvleescorrectie is bij mij geen optie. Ik rook namelijk en dat is natuurlijk niet handig.
Ik heb op internet twee klinieken gevonden die porseleinen facings zetten. Reviews zijn bij beide erg goed. Hoe kan ik de beste keus maken tussen deze twee? Bij allebei op intakegesprek en dan op goed geluk?
Het liefst wil ik het natuurlijk bij mijn eigen tandarts laten doen, maar omdat hij zo huiverig is ben ik zelf ook bang geworden om het door hem te laten doen.
wo, 11/27/2024 - 15:58 Permalink
Tandarts_Richa…

U rookt...houdt rekening mee dat de "black triangles" weer terug kunnen komen. Welk regio woont u. Bespreek met uw tandarts wat u wilt doen, passeer hem niet, hij kent uw mond al heel lang en heeft altijd zijn best gedaan want anders was u daar niet zo lang gebleven. Nogmaals, uitgaande v d foto zou ik niets doen als dit mijn mond zou zijn.
do, 11/28/2024 - 02:37 Permalink
Gol

Ik woon in Bergen op Zoom (Brabant). Ik zal mijn eigen tandarts zeker op de hoogte houden van mijn plannen en dan de juiste keuze maken. Ik hoop eigenlijk dat hij het toch zelf wil doen, maar anders moet ik uiteindelijk wel ergens anders heen.
do, 11/28/2024 - 16:04 Permalink
Tandarts_Richa…

Toevallig...ik in Halsteren. Had praktijk op de plaat. Eerst stoppen met roken anders komen "black Triangles' weer terug., maar dan nog kunnen ze terug komen. Anders een consult parodontoloog Andersen op de Erica laan voor tandvlees correctie. Kan nog altijd neen zeggen.
vr, 11/29/2024 - 05:27 Permalink
Gol

Ik heb voor nu een intakegesprek staan bij de gebitskliniek in Sliedrecht en zag vandaag dat ze ook een kliniek in Steenbergen hebben. Die ga ik ook even bellen. Ik wil namelijk gewoon informatie over wat kan: facings vervangen of iets anders. Niks met tandvleescorrectie of iets dergelijks. De 16e heb ik de intake, dus ben heel erg benieuwd!!
zo, 12/01/2024 - 16:53 Permalink
Gol

Zou je even willen googelen op De Gebitskliniek te Sliedrecht?
Op hun site staat dat ze van alles doen…
Ook goede reviews.
Mijn eigen tandarts zegt dat hij niet wil boren in zo een mooie glimlach en geeft aan dat hij niet kan garanderen dat het weer even mooi wordt, dus dat is niet verstandig nog aan te dringen denk ik?
Heb echt mooie facings, maar door die black triangel vind ik mijn glimlach dus niet meer mooi en wil ik er iets aan laten doen.
do, 12/05/2024 - 19:33 Permalink
Tandarts_Richa…

Niemand kan garanderen ..kunnen alleen garanderen dat wij ons best doen. Maar voor hetzelfde geld kan het minder mooi zijn. Ik heb al aangegeven dat als dit mijn mond zou zijn, op basis v d foto, ik het niet zou vernieuwen. Black Triangle is waarschijnlijk ontstaan door probleem met roken en de gevolgen voor het tandvlees. Dus probleem is het tandvlees niet de facing...als nieuwe facings gemaakt worden en men moet een onnatuurlijke vorm maken, voor het wegwerken, dan kan het minder natuurlijk gaan uit zien. Maar goed u heeft het al in uw hoofd om het te doen...hoop dat u daar geen spijt v krijgt.
do, 12/05/2024 - 20:42 Permalink
Gol

Ik heb volgende week zaterdag een intake staan bij Loef mondzorg en maandag bij de gebitskliniek. Ze gaan foto’s maken en hebben ook 3d scanners van hoe het zou worden. Ik ben gewoon erg benieuwd naar de mogelijkheden, want misschien is er wel een andere optie dan facings. Ik word gek van onzekerheid wat er mogelijk is, want ik krijg geen duidelijkheid van mijn eigen tandarts. Als ik weet wat er mogelijk is, kan ik verder nadenken wat te doen. Hou je op de hoogte na volgende week!
za, 12/07/2024 - 09:06 Permalink
Gol

Ik ben gisteren geweest in Rotterdam. Ze hebben daar uitgebreide foto’s gemaakt. Mijn gebit is erg slecht, afgesleten kiezen en teruggetrokken tandvlees. De tandarts gaf het volgende aan: hij wil eerst balans terugbrengen in mijn mond door knobbeltjes terug te maken op mijn kiezen zodat de slijtage niet verder gaat. Zodat hij zeker weet dat de facings goed blijven zitten. Hij wil dus die 4 facings boven en onder alleen vervangen als de balans terug is in mijn gebit omdat hij anders niet kan garanderen dat er bv niet eentje afbreekt daarom wil hij dus eerst voorbereidend werk doen. Hij gaat ook nog eerst met zijn tandtechnicus praten om advies in te winnen en dat krijg ik dan nog te horen komende week. Tweede optie waar hij het over had was eerst voorbereidend werk en dan alles van porselein voorzien. Hij wilde dan van buiten naar binnen werken, maar dat duurt 2/3 jaar en natuurlijk behoorlijk kostenplaatje. 1 facing is al 1000 euro. Hij kwam wel erg duidelijk en eerlijk over. 1 van mijn onderste facings is bv een beetje naar boven verschoven en hij zei die zetten we weer naar beneden omdat je nu het risico hebt dat die kan afbreken. Wat vindt u van dit verhaal?
zo, 12/15/2024 - 08:28 Permalink