Foutieve codes en reactie van tandarts

Author:
maarten1977
Posted:
vr, 10/24/2025 - 22:48
Goedenavond, 17 oktober is er een kies getrokken. De beste man heeft hiervoor twee spuiten verdoving en een tang gebruikt. Een klassieke H11 zou je zeggen. Ik was in totaal 5 minuten binnen (echt letterlijk). Tot mijn verbazing kreeg ik een rekening van 166 euro. Code H35 en H90. Ik heb hierop de tandarts gebeld en gezegd dat ik nogal verbaasd was over deze codes. In eerste instantie vertelde hij dat ik met deze kies anders naar de kaakchirurg zou hebben moeten gaan. Onzin natuurlijk. Tand zat al een half jaar los, maar veroorzaakte nu pijn. Later gaf hij toe dat het inderdaad H11 had moeten zijn, maar de H90 bleef staan, want hij had een steriel doekje gebruikt om mijn gezicht af te dekken. Hierop werd ik natuurlijk wat boos. De tandarts liet me weten dat ze in vervolg bij mij geen kies meer zouden trekken als dat nodig mocht zijn.😳. Nu is mijn vraag: Wat kunnen mijn vervolgstappen zijn? De tandarts is niet voor een gesprek ontvankelijk lijkt het.
Tandarts_Richa…

Een ander praktijk zoeken?? Elk praktijk hoort een klachten procedure te hebben....u kunt een klacht indienen. Maar ik zou eerst nogmaals in gesprek proberen te gaan of een mail sturen.Er kan een creditering gedaan voor het verschil in kosten h11/h35.
Lees wat h90 inhoudt... als dat onterecht gedeclareerd is erop aanspreken.
https://www.allesoverhetgebit.nl/alles-over-kosten-en-vergoedingen/tari…
za, 10/25/2025 - 15:17 Permalink
maarten1977

Op hun site staat bij klachten, ga met ons in gesprek. Daarna kun je klachten neerleggen bij een externe klachtenpartij. Er staat niet bij welke oid.

Ik ga sowieso nog een mail sturen natuurlijk. Maar een andere tandarts zoeken vind ik wel jammer. De tandarts is een kundige persoon en heel fijn. Maar als ik er inderdaad niet uit kom, dan zal ik wel anders moeten.

Ps. Mag een tandarts weigeren werk uit te voeren,.zoals hij zelf aangaf? Dus geen kiezen meer trekken, omdat ze dat niet meer willen doen?
zo, 10/26/2025 - 10:48 Permalink
Tandarts_Richa…

Er komen clienten bij mij die perfect gezonde tanden willen inruilen voor een kunstgebit omdat ze dan wittere tanden kunnen kiezen. Dat weiger ik. Als het noodzakelijk is en ik het niet zelf doe verwijs ik naar bijv. de kaakchirurg. Waarom zou ik iets doen als ik er niet achter sta. Noodzakelijke zorg weiger ik niet zelf doen of verwijzen. Behoort dat steriel doekje tot de code H90 dan vraag ik mij af of u terecht boos bent geworden. Ik doe dat niet standaard maar indien nodig een H90. U kunt altijd vragen naar de klachten procedure.
"Als je een klacht hebt over een tandarts, kun je het beste eerst proberen dit met de tandarts zelf te bespreken. Als dat niet werkt, kun je een klacht indienen via de klachtenregeling waar de tandarts bij is aangesloten. Veel tandartsen zijn aangesloten bij de KNMT Klachtenservice (voor tandartsen) of de ONT Klachtenservice (voor tandprothetici). Je kunt ook advies inwinnen bij het Tandheelkundig Informatiepunt (TIP) of de KNMT. ".
zo, 10/26/2025 - 11:40 Permalink
maarten1977

De tandarts heeft aangegeven dat hij inderdaad H11 had moeten gebruiken. Code H90 mag niet in combinatie worden gebruikt met H11.

Ik zal morgen een nieuwe poging wagen met de tandarts in gesprek te gaan. Heb er weinig hoop in, maar proberen kan altijd.
zo, 10/26/2025 - 13:37 Permalink
Tandarts_Richa…

"Dit tarief kan niet in rekening gebracht worden bij H11, H16, H26, H50, H55; codes uit het zogenaamde onderdeel A van het hoofdstuk 'chirurgische ingrepen'. Om de toeslag in rekening te kunnen brengen, moet er ook een code uit onderdeel B op de rekening staan, zoals H35."
Als ik dit lees moet ik u gelijk geven.
zo, 10/26/2025 - 16:56 Permalink
maarten1977

Na een mailtje van mij richting de tandarts met de vraag welke klachtencommissie ze hebben, heeft de praktijkmanager mij gebeld.
Met haar deze casus geheel doorgenomen. Daarop zou ze contact opnemen met desbetreffende tandarts die mij heeft geholpen.

Nog geen 2 uur later werd ik inderdaad gebeld door de tandarts. Hij heeft zijn excuses gemaakt voor de opmerkingen die hij eerder had gegeven. Vertelde dat het die dag een lange dag was geweest en dat ik daarvan de dupe ben geworden, wat absoluut niet had gemoeten.

Ook heeft hij al zijn uitspraken teruggedraaid (zoals het niet meer willen trekken van mijn tanden).

Ik zie voor nu verder af van een officiële klacht, maar zal wel van tandarts wisselen, omdat klanten niet de dupe moeten worden van een lange dag van een tandarts.
vr, 10/31/2025 - 11:20 Permalink
Tandarts_Richa…

Bereid u maar voor...het worden nog meer lange dagen. Gigantisch tekort aan zorgverleners in de tandheelkunde. Tariefsverlaging waardoor nog harder gewerkt moet worden per dag om de stijgende kosten het hoofd te bieden en het personeel moet toch ook meer mogen verdienen om de gestegen kosten v levensonderhoud te kunnen opvangen. Maar geen geklaag, ik vind dat personeel meer mogen verdienen. niet gekort, ze werken hard.
Netjes v uw tandarts om voor zijn misstap verantwoording te nemen. Dat mag, weliswaar pas na uw aandringen, toch geapprecieerd worden. Als de tandarts vaktechnisch goed is zou ik zelf niet v tandarts wisselen maar dat moet u voor uzelf uitmaken.
vr, 10/31/2025 - 18:13 Permalink
Margem

Mijn ervaring is dat mijn tandarts en praktijk op allerlei manieren hebben geprobeerd om mijn klacht (grote letselschade) in de doofpot te stoppen, door te liegen .
Inmiddels ben ik er achter dat er ook gigantisch geknoeid is in mijn dossier, nl al mijn logging gegevens opgevraagd, veelvuldig wissen wijzigen en toevoegen.
Eindrapport “onafhankelijke?” deskundige was uiteraard in voordeel praktijk er was sprake van een “zeldzame complicatie” ze houden elkaar allemaal de hand boven het hoofd.
Dossier en rapport beide onbruikbaar! Gerechtelijke procedure opstarten is daardoor zinloos.

wat is er aan de hand in tandartsenland?
ma, 12/01/2025 - 22:29 Permalink
Tandarts_Richa…

Wie/wat was de onafhankelijke deskundig????? Heeft u een klachtenprocedure gestart??.
https://www.google.com/search?q=klaCHTEN+PROCEDURE+TANDARTS&rlz=1C1…
Ik ben digibeet maat het lukt mij niet achteraf aantekeningen aan te passen. Programma laat het niet toe.
Mijn ervaring is dat er een eerlijk oordeel gegeven wordt. En als je de verschillende klachten naleest...echt niet hand boven het hoofd houden. Maar uitkomst is niet altijd wat men denkt te krijgen..uit emotie.
Nu ben ik wel benieuwd naar uw ervaring. Waarom onbruikbaar??.
di, 12/02/2025 - 00:04 Permalink
Margem

Onbruikbaar omdat het is opgesteld met valse informatie van de nalatige tandarts, de deskundige heeft een rapport opgesteld met leugens tandarts, wat ik zei deed er niet toe, de deskundige “wilde” mij ws niet begrijpen. Ik heb me bij meerdere tandartsen (elders in het land) heel goed laten informeren.

De grote tandartsketen heeft de touwtjes in handen en er heerst een angstcultuur.
di, 12/02/2025 - 00:22 Permalink
Tandarts_Richa…

Steeds meer praktijken worden onderdeel v e keten idd .....maar begrijp angstcultuur niet.... waar baseert u die uitspraak op??.
Nu ben ik nog steeds benieuwd naar uw ervaring.
Wie/wat was de onafhankelijke deskundige??.Heeft u de klachtenprocedure, zoals op de link, gevolgd??.
Heeft u contact opgenomen met de TIP?.
Vandaag nog , als proef, geprobeerd oude gegevens aan te passen... maar dat laat mijn computer programma niet toe.
di, 12/02/2025 - 18:20 Permalink
Margem

Sorry maar ik ga hier zeker geen namen noemen.

TIP geraadpleegd
Praktijk was geen lid van KNMT keten geeft eigen vage klachtenprocedure en liep ik vaak tegen gesloten deuren ik kwam niet echt verder.
Ik werd totaal niet gehoord, min of meer voor gek verklaard ik zou in de war zijn etc

Mag dat zomaar ?
di, 12/02/2025 - 22:33 Permalink
Tandarts_Richa…

U hoeft geen namen te noemen. Maar toch benieuwd naar waar het over gaat, zo heb ik totaal geen idee waarover dit gaat.
Als men niet tevreden is zou ik het toch proberen nogmaals uit te praten.
https://www.google.com/search?q=wat+als+ijn+tandarts+geen+klachten+rege…
Wat heeft TIP geadviseerd. Wie/ wat was de onafhankelijke deskundige. U hoeft geen namen te noemen maar ben beniueuwd wat de functie / deskundigheid v d deskundige is.En wat de relatie v d deskundige is tov de tandarts.
wo, 12/03/2025 - 00:09 Permalink