Dentist Experience; voor vernieuwd en verfrist perspectief

Ingediend door admin-content op ma, 05/13/2024 - 11:03

Door Casper Bots en Birgit Laemers, samenvatting lezing Dental Expo 2024

Op de Dental Expo van 2024 is de Dentist Experience officieel van start gegaan. Een uniek initiatief van dr. Casper Bots, tandarts-praktijkhouder van De Mondzorgkliniek en Birgit Laemers, creatief facilitator van BrandSense.  In een persoonlijk verhaal neemt Casper je mee in zijn reis door de tijd en het belang van het onthullen van kernwaarden bij het maken van keuzes, zowel persoonlijk en professioneel. Om snel, effectief en met plezier de kernwaarden te onthullen, worden door Birgit alle zintuigen ingezet. De associaties die dit oproept gaan duizenden keren sneller dan het rationele deel van je brein. Hierdoor kom je snel tot de kern en weet je weer waarom je de dingen doet en welke richting je op wilt gaan.

birgit en casper

Casper Bots: “Als kind had ik grote dromen. Dromen over de toekomst als piloot, journalist, acteur in het theater. Ik overwoog daarnaast ook de hogere hotelschool, bedrijfskunde, psychologie, iets met muziek en geneeskunde. Kortom, ik was en ben breed geïnteresseerd en wil graag wat voor mensen betekenen.” De vraag die naar boven komt, is wat waren jouw persoonlijke dromen? Wat was je droom en wat doe je nu?

Op het allerlaatste moment dat het kon, wisselde Bots de studiekeuze geneeskunde in voor tandheelkunde. Enthousiast vertelt hij: “Het was 30 april, 22:00 uur in de avond. Ik ging op mijn fiets naar een goede vriend met een fax met een getypte brief. Dat ik toch tandheelkunde wilde gaan doen in plaats van geneeskunde. In de studie tandheelkunde leek alles voor mij samen te komen; Je ‘rol’ als tandarts waarbij je een soort acteur bent en je bezig bent met gedragsverandering, de verfijnde techniek -zoals in de luchtvaart- en het met je handen werken. En de combinatie van ‘hospitality’ en het iets voor mensen kunnen betekenen, zoals bij de hogere hotelschool en geneeskunde. Maar dan wel door eigen baas te zijn in plaats van in loondienst.”

Tijdens de studie tandheelkunde op het ACTA ging hij als snel allerlei nevenactiviteiten ontplooien, zoals voorzitter van de studentenraad ACTA en secretaris van de opleidingscommissie. Maar ook binnen de European Dental Students Association (EDSA), als voorzitter en hoofdredacteur van het EDSA Magazine. Na de studie tandheelkunde promoveerde hij in 5 jaar tijd op speeksel en monddroogte. “In die periode werkte ik in koepelgevangenis in Haarlem met gedetineerden. Een plek waar ik heel veel geleerd over zowel de tandheelkunde als de psychologie en het gedrag van mensen in extreme omstandigheden.”

In 2008 richtte hij De Mondzorgkliniek in Bunschoten op. Een praktijk voor tandheelkunde, met daarbinnen veel aandacht voor preventie, kinderen, esthetiek, implantologie en geriatrie. Maar ook de locatie van het Nederlands Speekselcentrum, waar mensen met speeksel gerelateerde mondklachten komen. “In die tijd was er nog niets. Ik had alleen een goed plan én een bedrijfspand. Ik had behoefte aan onze eigen unieke kernwaarden voor De Mondzorgkliniek, ’look & feel’, ‘tone of voice’, merkbelofte en merkpersoonlijkheid. Daarom heb ik toen Birgit Laemers gevraagd om met een zogenaamde Sense Storm®, samen met ons, de kernwaarden van De Mondzorgkliniek te onthullen”, aldus Casper Bots.

De Sense Storm® methode is een unieke multi-zintuigelijke werkvorm. Het doet een beroep op al onze zintuigen en daarmee op ons onbewuste. “Doordat medewerkers, toekomstige klanten, partners en ‘wilde ganzen’ (onbevangen deelnemers) samenwerken, wordt gebruik gemaakt van het collectieve geheugen. Door de combinatie van het activeren van ons associatieve vermogen met het slimme onbewuste, zijn de resultaten altijd verassend, to-the-point en verhelderend”, aldus Birgit. Het leidde uiteindelijk tot een geheel eigen brandbook voor De Mondzorgkliniek. Casper Bots: “Dit is voor ons tot op de dag van vandaag een meetlat voor alle te nemen beslissingen qua personeel, patiënten, kleurgebruik, uitstraling en beleving van de kliniek.”

animatie dental experience

Tijdens de jaren dat De Mondzorgkliniek en het Nederlands Speekselcentrum groeide, was Casper Bots ook actief als voorzitter van de Commissie Onderzoeks Begeleiding van de KNMT, bestuurder bij de Vereniging Medisch Tandheelkundige Interactie (VMTI) en meer dan 5 jaar hoofdredacteur van het Nederlands Tijdschrift Voor Tandheelkunde (NTVT).

“Ik merkte alleen wel dat ik steeds harder moest werken in de praktijk, en dat de opbrengsten alleen maar naar beneden gingen. Daarbij kwam ook dat de afgelopen 10 jaar de (regel)druk enorm is toegenomen. Zowel op het gebied van de organisatie als eisen van de overheid en patiënten.”

Om zich heen ziet Bots bij collega’s de gevolgen van de hoge werkdruk steeds duidelijker aftekenen. “Ik maak me in toenemende mate zorgen over de tandheelkunde. Onder de oppervlakte zie je dat veel tandartsen en mensen die in de mondzorg werken onder grote druk staan”, aldus Casper Bots. Uit recent onderzoek van Dentist Experience (n=179) blijkt dat 60% van de tandartsen een toegenomen mentale druk ervaart, 75% te maken heeft met fysieke klachten en 90% een toegenomen administratieve werklast beleefd. Het goede nieuws is wel dat het contact met de patiënt tandartsen veel voldoening geeft (90%)

In 2022 stond Casper Bots, na de promotie van zijn vrouw in de geriatrische tandheelkunde en de afronding van het hoofdredacteurschap van het NTVT op een nieuwe kruising. “Ik vroeg me af, wat ga ik nu doen? Als kind had ik dromen. Hoe staat het met de dromen, wat is daarvan gerealiseerd en zit ik op de juiste weg? Door allerlei externe omstandigheden en de toegenomen druk, dreef ik af van mijn oorspronkelijke doel.”

cas op de grond

Charles Darwin zei eens: ‘Niet de intelligentste of de sterkste, maar degene die zich het beste aanpast aan de veranderingen zal overleven.’ Casper: “De vraag is dan, ben ik in staat om mij aan te passen, terwijl de (tandheelkundige) wereld en de omgeving om mij heen veranderd? En wat is nu mijn interne kompas? Ik had zelf behoefte aan richting en een helder, duidelijk doel.”

15 jaar geleden was De Mondzorgkliniek gestart met en brandbook, nu was het tijd voor een eigen personal brandbook. Samen met Birgit heeft hij alle stappen hiervoor doorlopen. Hierin komen de WHY, HOW en WHAT vanuit de Gouden Cirkel van Simon Sinek heel mooi samen.

presentatie de

Casper Bots onthult: “Mijn kernwaarden zijn bijvoorbeeld: bevlogen-visionair, multifocus, originaliteit en oog hebben voor esthetiek. Vragen als: ‘Hoe presenteer je vervolgens jezelf? Welke taal past bij jou? Welke kleding en geur passen bij die kernwaarden?’, komen allemaal aan bod. Uiteindelijk kom je ook uit bij je Ikigai: welke passies en talenten heb je? Wat is voor jouw zinvol en zit de wereld daar eigenlijk wel op te wachten? En, kun je daar ook voor betaald worden? Door het naar boven halen van mijn eigen unieke kernwaarden, heb ik een duidelijke ‘road map’ voor de komende 3 tot 5 jaar.’

Dit ontwikkelproces en deze uitkomst gunt Casper Bots iedere andere collega-tandarts. Zo ontstond samen met Birgit het idee van De Dentist Experience MasterCourse. “In dit programma zit al mijn persoonlijke en professionele ervaring en kennis gebundeld. Dit gecombineerd met de unieke expertise en werkvormen van Birgit op het gebied van merkbeleving en creatief faciliteren. Ik geloof dat we samen van meerwaarde zijn voor iedere tandarts die toe is aan vernieuwd en verfrist perspectief. Of die op een keuzemoment staat en behoefte heeft aan inzicht in de diepere drijfveren om een nieuwe koers te bepalen. Vaak voel je zelf goed aan als het tijd is voor je volgende stap in je ontwikkeling. De keuze is aan jezelf of je daar gehoor aan geeft of niet. Ga je zo door zoals je altijd hebt gedaan? Of neem het roer in handen en zet je koers naar een nieuw begin!”, aldus Casper Bots

Net als anderen toe aan vernieuwd en verfrist perspectief én een roadmap voor de komende jaren? Ga naar: www.dentistexperience.com

of connect en stuur een DM naar Casper Bots via LinkedIn:

https://www.linkedin.com/in/dr-casper-p-bots-dds-phd-8b43545/

Bron: Dentist Experience

Wat was je droom als kind?

  • Kernwaarden: meetlat voor alle te nemen beslissingen
  • Kruispunten en splitsingen in je leven
  • Meerderheid tandartsen ervaart toegenomen mentale druk
  • Concrete richting voor de komende jaren
  • Wat is jouw unieke Ikigai?
  • Streamer opties:
  • Hoe gedragen mensen zich in extreme omstandigheden?
  • Vernieuwd perspectief!
  • Neem het roer in eigen handen.