Toegegeven: ook wij van Tandarts.nl hebben de situatie rondom het coronavirus in eerste instantie onderschat. De effecten klonken weliswaar heftig, maar we waren in de veronderstelling dat na een maand of twee de situatie weer zou zijn als daarvoor. Dat liep anders. Het coronavirus heeft op velen onder ons een enorme impact. Voor sommigen leidt het coronavirus tot gezondheidsproblemen of zelfs een verlies. Voor anderen brengt het virus een financiële zorg met zich mee, wat als een enorme last kan worden beschouwd wanneer het inkomen of een deel daarvan wegvalt.
Hoe dan ook dwingen de omstandigheden ons om na te denken en de bakens te verzetten, wat we kunnen beschouwen als een positief effect van deze bizarre situatie. Bij ons heeft het ertoe geleid dat we onszelf opnieuw hebben proberen uit te vinden. Wat kunnen we nog meer bieden aan de 300.000 mensen die iedere maand een bezoek aan de website brengen? Wat valt te winnen op het gebied van gemak, inzicht, kennis en functionaliteiten? We besloten de website nog waardevoller te maken voor praktijken en nog interessanter voor patiënten en consumenten. In maanden van relatieve rust zijn we gaan investeren met het doel: sterker uit de crisis komen dan ervoor.
Ontzorgen
We zijn begonnen met het aanpakken van de informatiepagina’s: onderwerpen toevoegen en de vindbaarheid verbeteren. Bezoekers die een probleem hebben, geven we de praktijken weer op de pagina die gespecialiseerd is voor die specifieke behandeling. Bezoekers met vragen en twijfels, krijgen onafhankelijk, goede informatie en tegelijkertijd moedigen we aan om de volgende stap te zetten: de tandarts bezoeken en het probleem aanpakken en oplossen.
Laagdrempelig
Hoe krijgen we dat voor elkaar? Door het voor bezoekers makkelijker te maken een afspraak bij de tandarts in te plannen. Voor alle tandartspraktijken en mondhygiënisten in Nederland hebben we een gratis button aangemaakt, die het mogelijk maakt eenvoudig en snel een afspraak aan te vragen. De werkwijze is laagdrempelig, want het aanvragen van een afspraak hoeft niet persé onder werktijd maar kan op ieder gewenst moment van de dag, dus ook in de avond of het weekend.
Efficiënt
Positief gevolg is dat mensen minder snel vergeten hun afspraak bij de tandarts in te plannen. Want van alleen een goede intentie wordt een gebit niet beter. Op die manier snijdt het mes aan twee kanten, want de laagdrempelige manier om een afspraak aan te vragen leidt tot efficiëntie in de dagelijkse drukte van een praktijk. Bezoekers kunnen direct aangeven wat de reden van hun afspraakverzoek is. Zoals Alexander Tolmeijer in zijn artikel in de Dental Tribune schreef “Hoe haal ik behandelachterstand in?”, het opschalen efficiënter maken! [Link].
Wij zouden hieraan toe willen voegen “Kosten onder controle houden*1”.
Campagne
Hoe brengen we de laagdrempelige manier om een afspraak te maken nu onder de aandacht? Daarvoor zijn we onder andere op Facebook een campagne gestart om mensen te activeren om hun verschoven of geannuleerde afspraak tijdens de corona lockdown periode opnieuw in te plannen.
Chat
De chatfunctie op de website is nieuw en bevindt zich nog in de experimentele fase. Wel zien we dat mensen een drempel ervaren om een afspraak te maken. Wie een aantal jaar geen tandarts heeft bezocht en nu tandpijn ervaart, weet vaak niet goed hoe hiermee om te gaan. Wij van Tandarts.nl proberen hen op afstand zo goed mogelijk te helpen, een proces waar de bij Tandarts.nl aangesloten praktijken ons bij ondersteunen. Hoe specifieker een praktijkpagina door een tandarts op Tandarts.nl is ingevuld, des te beter kunnen we inschatten welke praktijk aansluit op de specifieke situatie van de consument.
Waardering
De reviews die een praktijk ontvangt, laten zien hoe mensen hun bezoek aan de praktijk hebben ervaren en wat hun gevoel bij de praktijk is. Het toekennen van een waardering en de bijbehorende vragen zijn geautomatiseerd en verbeterd. Het aantal waarderingen is nu al toegenomen. Met behulp van een rating van kiesjes in kleurcode is ook via de smartphone eenvoudig een waardering toe te kennen. Daarnaast kunnen patiënten extra vragen beantwoorden voor een verdiept inzicht in uw praktijk.
Patiënten registreren
De button patiëntenregistratie, alleen beschikbaar voor praktijken waarmee we samenwerken, is verbeterd. Alle relevante informatie van de patiënt inclusief een ingevulde vragenlijst komen snel tot uw beschikking.
Uitgebreide zoekfunctie
Een patiënt wil snel kunnen zien welke praktijk het beste past bij zijn of haar situatie en specifieke probleem. Daarom is de zoekfunctie uitgebreid, zodat uw specialisme beter online zichtbaar wordt.
Denk aan praktijen die zich richten op kinderen, implantologie of ouderenzorg of praktijken die juist cosmetische behandelingen willen promoten.
De tandartspraktijk als werkgever
Het vinden van geschikt personeel heeft op dit moment in uw praktijk misschien niet de hoogste prioriteit. Tot voor kort was het vinden van gekwalificeerde en gemotiveerde medewerkers een probleem voor veel praktijken en die tijd keert mogelijk weer terug. Daar bereidt Tandarts.nl zich op voor door een faciliteit te ontwikkelen waar zowel de werkzoekende als de praktijkhouder profijt van heeft.
In het verschiet
Eind mei krijgt Tandarts.nl een upgrade van de software waar het platform op draait. Dat moet de website sneller en efficiënter maken en in verschillende talen beschikbaar. Google zal vooral de eerste twee punten opmerken. Dat komt de rating van het platform ten goede, wat de vindbaarheid en het bezoekersaantal vergroot.
Voor de patiënt worden verschillende functies toegevoegd. Nu zich via het platform duizenden patiënten inschrijven voor het nieuws dat we brengen, kunnen we aan meer zaken aandacht schenken. Denk aan vragen over de nota van de verzekeraar of aan de vraag welke mondverzorgingsproducten in de aanbieding zijn.
Continue zichtbaarheid
Een sterker en actiever platform dat zich richt op de behoeften van de patiënt, scheelt u tijd en inspanning. Het maakt dat u minder kosten kwijt bent aan marketinginspanning. Wanneer u niet via Google adverteert, is uw website slechts beperkt zichtbaar. U bent geen honderden euro’s per maand kwijt aan een marketingbureau, waar de kosten voor het profileren van uw praktijk nog bovenop komen. Het zijn de eerste kosten waarop u kunt besparen, want via Tandarts.nl zijn de kosten lager en bent u niet uit Google verdwenen zodra het dagbudget op is.
Aanbieding
Tandarts.nl biedt u nu een gratis samenwerking aan van twee maanden. Wilt u de samenwerking voortzetten, dan kunt u blijven bouwen op het rendement van onze inspanningen van de afgelopen maanden. De omstandigheden rondom de coronacrisis hebben ons uitgedaagd zowel de patiënt als de praktijken nog beter te ondersteunen en daar gaan we in de tweede helft van dit jaar de vruchten van plukken.
Klik hier voor meer informatie en de mogelijkheid u aan te melden op Tandarts.nl. https://www.tandarts.nl/betere-zichtbaarheid-en-meer-patienten-voor-uw-praktijk