Absoluut niet! Als mondhygiënist zie ik regelmatig patiënten in mijn praktijk die angstig zijn of weerstand voelen voor een bezoek aan de tandarts of mondhygiënist. Deze angst uit zich vaak in verschillende vormen van lichaamstaal: rusteloosheid, zweten, versnelde ademhaling, overmatig praten om de behandeling uit te stellen en nog veel meer. Herken je dit? Voor mij zijn dit signalen dat mijn patiënt zich niet op zijn of haar gemak voelt.
Angst voor de tandarts komt vaker voor dan je denkt
Ik hoor regelmatig patiënten praten over gevoelens van schaamte en overdrijving. Ze hebben het idee dat ze zich moeten verontschuldigen voor hun angst, alsof het een zwakte is. Deze patiënten mogen juist trots zijn op het feit dat ze ondanks hun angst de moed hebben om toch naar de praktijk te komen om behandeld te worden. Tandartsangst komt veel voor, je staat er echt niet alleen in.
Angst bespreekbaar maken
Ik probeer deze angst bespreekbaar te maken, omdat dit de eerste stap is naar het vinden van oplossingen. Door onder woorden te brengen wat ik zie en te controleren of dat overeenkomt met de gevoelens van de patiënt, openen we de deur naar eerlijke communicatie. Vaak reageren de patiënten opgelucht en openhartig hierop. Ze geven aan bang te zijn voor de tandarts of mondhygiënist en denken vaak dat ze daar alleen in staan.
Geen mondzorg door angst?
Tandartsangst is een veelvoorkomend probleem dat veel mensen ervan weerhoudt om een afspraak te maken en de tandheelkundige zorg te krijgen die ze nodig hebben. Het is belangrijk om te erkennen dat deze angst reëel is, maar er zijn manieren die kunnen helpen om angst te beheersen en daarmee de mondgezondheid te verbeteren. Is het probleem opgelost dan is er ook steeds minder reden of angst te voelen.
Wat kan ik doen?
Ten eerste, het vinden van een begripvolle tandarts en mondhygiënist die ervaring heeft met angstige patiënten, dit kan al een groot verschil maken. Persoonlijke communicatie is belangrijk. Door angsten bespreekbaar te maken, kan de behandeling worden aangepast zodat het comfortabeler is voor de patiënt.
Daarnaast kan het opbouwen van een vertrouwensrelatie met de tandheelkundige professional helpen om je angst te verminderen. Als je een afspraak hebt bij ‘Elaha’ in plaats van bij de mondhygiënist, dan wordt het al persoonlijker en voelt het minder beladen. Een vaste behandelaar waarbij jij je prettig voelt is comfortabel. Het wordt dan makkelijker om je zorgen en angsten te bespreken, en voel je je sneller op je gemak. Je leert elkaar kennen! Het gebruik van humor in een vriendelijke en uitnodigende sfeer in de praktijk kan je ook helpen om de behandeling ontspannen en prettig te ondergaan. Mijn advies is dan ook, zoek een mondzorgverlener waar jij je prettig bij voelt.
Ervaringen van anderen
Het lezen van succesverhalen van patiënten die hun angst hebben overwonnen, kan ook nuttig zijn. Dit kan jou inspireren en motiveren om je eigen weerstand en angsten onder ogen te zien. Hier kom ik in een volgende blog op terug.
Geleidelijk opbouwen van de behandeling
Voor sommige patiënten kan het geleidelijk opbouwen van behandelingen prettig zijn. Beginnen met eenvoudige controles en geleidelijk opbouwen naar meer complexe procedures kan je helpen te wennen aan de omgeving en de behandelingen. Het is ook fijn om de controle te hebben over je behandeling, zoals het gebruik van een stopteken wanneer je een pauze nodig hebt.
Persoonlijke begeleiding
Tot slot kan het aanbieden van ondersteuning buiten de afspraken, zoals telefonische nazorg of online bronnen, patiënten helpen zich gesteund en begrepen te voelen. Op verschillende manieren kunnen tandartspraktijken een veilige en ondersteunende omgeving creëren die jou als patiënt helpt je angst voor de mondhygiënist of tandarts te overwinnen. Bovendien kan het vragen van afspraken op momenten dat de praktijk minder druk is, je helpen je minder overweldigd te voelen.