Ingediend door Femke op

Acceptatievoorwaarden tandartsverzekering

Als je er voor kiest een tandartsverzekering af te sluiten, let bij je keuze dan ook op of de verzekeraar bepaalde acceptatievoorwaarden heeft. Zorgverzekeraars hanteren over het algemeen pas acceptatievoorwaarden wanneer de aangeboden tandartsverzekering een hoge dekking biedt. Via deze voorwaarden willen verzekeraars voorkomen dat klanten met veel achterstallig onderhoud aan het gebit 'profiteren' van de hoge dekking.

Hoge kosten

Zorgverzekeraars mogen je weigeren voor aanvullende tandartsverzekeringen op grond van een keuringsrapport en mogen ook zelf de voorwaarden bepalen waarop je wordt toegelaten. Er zijn verschillende manieren waarop de zorgverzekeraar kan bepalen of je als nieuwe klant wordt geaccepteerd.

Tandartsverklaring voor zorgverzekeraar

Ten eerste kan om een tandartsverklaring worden gevraagd. In deze verklaring moet je tandarts aangeven hoe je gebit eraan toe is, is het een goed onderhouden gebit of is er sprake van bijvoorbeeld achterstallig onderhoud en/ of er binnen één of twee jaar dure behandelingen te verwachten zijn. Vervolgens beslist de nieuwe zorgverzekeraar op basis van deze gegevens of hij je accepteert voor de tandartsverzekering. Zij schatten het risico in dat je in de toekomst hoge zorgkosten gaat maken. Het is belangrijk om op tijd te zijn met het afsluiten van een aanvullende tandartsverzekering, omdat het invullen van de tandartsverklaring en het inschatten van het zorgrisico door de verzekeraar samen wel twee weken kan duren. Als een adviseur negatief adviseert en de zorgverzekeraar weigert je als klant, ben je verplicht dat te melden bij alle andere zorgverzekeraars waar je in de toekomst een tandartsverzekering wilt afsluiten.

Vragenlijst en advies

Een andere wijze beoordelen of er kosten te verwachten zijn vindt plaats door middel van vragenlijsten. Deze vragenlijsten worden beoordeeld door onafhankelijke adviseurs, die de zorgverzekeraar positief of negatief advies geven over het accepteren van een nieuwe klant. Als een adviseur negatief adviseert en de zorgverzekeraar weigert je als klant, ben je verplicht dat te melden bij alle andere zorgverzekeraars waar je in de toekomst een tandartsverzekering wilt afsluiten.

Houd rekening met wachttijden 

Tenslotte wordt je bij sommige verzekeraars automatisch geaccepteerd als nieuwe klant, maar krijg je wel te maken met een wachttijd. Dit houdt in dat je een paar maanden tot een jaar verzekerd moet zijn voordat je recht heeft op vergoeding van je tandarts- en/of orthodontie kosten. Het is daarom handig hier rekening mee te houden bij het kiezen van een aanvullende verzekering, zodat je deze op tijd kunt afsluiten (en de vergoeding ook werkelijk ingaat op het moment dat de behandeling nodig is). De kosten van een behandeling die is uitgevoerd binnen de wachttijd kunnen namelijk niet meer gedeclareerd worden wanneer de wachttijd verstreken is.

Deze acceptatieprocedures worden gehanteerd omdat zorgverzekeraars vooral onverwachte zorgkosten willen dekken. Als verzekeraars veel mensen accepteren waarbij al op voorhand kosten te verwachten zijn, kost dit de verzekeraar uiteindelijk erg veel geld. Daarom accepteren zij niet zomaar iedereen voor aanvullende (tandarts)verzekeringen. Denk er daarom aan dat het bij het afsluiten van een tandartsverzekering even duren voordat je geaccepteerd bent. Er bestaat geen wettelijke termijn waarbinnen verzekeraars uitsluitsel moeten geven.

Wanneer afsluiten?

Vanaf halverwege november tot en met 31 december kan je een nieuwe zorgverzekering voor het volgende jaar afsluiten. Je oude verzekering moet je dan ook vóór 31 december opgezegd hebben en vaak is er een overstapservice van de nieuwe zorgverzekeraar zodat je hier niets voor hoeft te doen.(check dit wel goed) Veel mensen stappen echter pas in de laatste week van december over. Wil je overstappen en heb je een verzekering aangevraagd waarvoor een acceptatieprocedure geldt? Houd er dan rekening mee dat het even duurt voordat je weet of je geaccepteerd bent. Als de nieuwe zorgverzekeraar je weigert voor het pakket dat je graag wilde, krijg je automatisch een lager pakket aangeboden. Dit aanbod hoef je overigens niet te accepteren en je kunt vaak ook weer terug naar je oude zorgverzekeraar.

Je kunt ook verder zoeken naar een nieuwe zorgverzekering. Als je ná 31 december alsnog geweigerd bent voor een nieuwe verzekering, heb je nog tot en met 31 januari de tijd om een andere verzekering af te sluiten.

Artikel auteur

Team Tandarts.nl

Team Tandarts.nl

Beheer platform