Het delen van je ervaring via online reviews is tegenwoordig niet meer weg te denken. Voor vrijwel elke dienstverlener, van ondernemers en bedrijven tot zorgverleners zoals tandartsen en mondhygiënisten, kun je jouw ervaring of beleving publiekelijk beschrijven. Door de groeiende invloed van reviews zijn er ook richtlijnen opgesteld om nep recensies te voorkomen; zo mogen negatieve beoordelingen niet zomaar worden verwijderd, en zijn valse reviews verboden.
Waarom een review schrijven over je Tandartsbezoek of bezoek aan de mondhygiënist?
- Vaak is er tijdens de afspraak zelf weinig ruimte voor uitgebreide gesprekken met je tandarts of mondhygiënist. Na afloop komen soms inzichten op over hoe je de behandeling hebt ervaren. Een review biedt je een laagdrempelige manier om deze gedachten alsnog te delen.
- Veel mensen kijken online naar ervaringen van anderen voordat ze een tandarts kiezen. Door jouw mening te delen, kun je anderen helpen om een goed geïnformeerde keuze te maken voor een praktijk die bij hen past.
- Jouw review geeft de tandartspraktijk belangrijke informatie over wat er goed gaat en waar verbetering mogelijk is. Met meerdere actuele reviews krijgt de praktijk inzicht in de algemene reputatie en kan er bijgestuurd worden waar nodig. Positieve opmerkingen bevestigen de kwaliteit van zorg en behandeling, terwijl opbouwende kritiek helpt om de dienstverlening te verbeteren.
- Wanneer meerdere mensen reviews schrijven, krijgen mondzorgpraktijken zicht op belangrijke thema's voor patiënten, zoals klantvriendelijkheid, bereikbaarheid, kosten, omgang met angstige patiënten, kindvriendelijkheid of wachttijden. Dit helpt hen in te spelen op de behoeften van hun cliënten.
- Als je tevreden bent, kan een positieve review het team waardering en erkenning geven voor hun inzet. Het delen van zowel goede als minder positieve ervaringen draagt bij aan een grotere transparantie in de zorgsector, wat bijdraagt aan kwaliteitsverbetering.
- Een eerlijke review, of die nu positief of kritisch is, helpt niet alleen andere patiënten maar biedt ook waardevolle inzichten voor tandartsen en mondhygiënisten om hun zorg te optimaliseren.
Wil je meer lezen over bijvoorbeeld de betrouwbaarheid van reviews en tips hoe je op een goede en respectvolle manier een review kan schrijven zonder dat het de relatie met je zorgverlener schaadt, lees deze kennispagina van Stan Reestman over reviews in de mondzorg.