Een goed gesprek met je tandarts of mondhygiënist?

En dan lig je bij de tandarts in de stoel en zet de tandarts of mondhygiënist de stoel overeind om even met je te praten. Dat betekent meestal niet veel goeds. Of wel? Het gaat tenslotte om jouw gezondheid, dat is goed, al betekent zo’n gesprek meestal een advies voor een behandeling en/ of een leefstijlverandering. Wat is dan een goed gesprek waar je echt wat aan hebt?

Dr. Wanda de Kanter en dr. Pauline Dekker, beide longarts hebben zich verdiept in de gesprekvoering tussen zorgverlener en patiënt. Hoe kan je als hulpverlener een advies goed overbrengen zonder belerend, bazig en zeurderig over te komen naar de patiënt. Als patiënt zit je niet te wachten op een standje of verbod. Liever wil je natuurlijk een gelijkwaardig en respectvol gesprek. Goed om ook als patiënt eens kritisch te kijken naar de relatie met je zorgverleners. Hoe wil jij worden bejegend door de dokter, mondhygiënist of tandarts?

Wanda de Kanter en Pauline Dekker hebben een video opgenomen in een tandartspraktijk voor tandartsen en mondhygiënisten waarin ze een rollenspel spelen. Ze laten 2 gesprekken zien, de eerste is hoe het vooral niet moet (met humor!) en de tweede is een behulpzaam gesprek wat wel werkt. Ze demonsteren een wetenschappelijk bewezen methode hoe een zorgverlener de patiënt kan helpen richting gezonder gedrag zonder te betuttelen of belerend te zijn. Het onderwerp is Stoppen met Roken. Ook interessant voor jou als patiënt! Je vindt de video hier.

Artikel auteur

Team Tandarts.nl

Team Tandarts.nl

Beheer platform